2.9: جستجوی اینترنت برای اطلاعات علمی

0
1379

برتری اینترنت در برابر سایر منابع اطلاعاتی در سرعت آن نهفته است. همچنین پتانسیل به روز رسانی مداوم اطلاعات آن و حجم انبوهی از داده‌هایی که امروزه در دسترس همگان قرار داه است.

اگر می‌خواهید به جستجویی عمیق تر درباره مسایل پزشکی در اینترنت بپردازید، می‌توانید از بانک‌های اطلاعاتی آنلاینی مانند PubMed استفاده کنید که توسط کتابخانه ملی پزشکی آمریکا تهیه شده است.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?DB=pubmed

همچنین می‌توانید از موتور جستجوی تخصصی علمی‌گوگل با نام گوگل اسکولار (Google Scholar)  استفاده کنید که شما را به یافته‌های تازه علمی‌و دانشمندان مختلفی که در پژوهش‌ها نقش داشته اند و طریقه تماس با آنها لینک می‌دهد. همچنین می‌توانید به بخش‌های مختلف وب سایت شبکه توسعه و علوم مراجعه کنید.

لینک‌های خبری Sci Dev:

 [ http://www.scidev.net/en/science-communication/links/ ]

منابع ارتباطی SciDev:

http://www.scidev.net/en/news/ ]

منبعی برای تصاویر رایگان مرتبط با خبرهای علمی‌:

http://www.scidev.net/en/content/image-link-archive/ ]

با وجود این به خاطر داشته باشد محدودیت‌هایی هم برای استفاده از اینترنت وجود دارد

همیشه تشخیص میزان اعتبار اطلاعاتی که روی اینترنت پیدا می‌شوند آسان نیست و بسیار مهم است که صحت داده‌ها را از بیش از یک منبع جویا شوید

در کشورهای در حال توسعه همه دانشمندان و همه پژوهش‌های علمی‌از طریق اینترنت منتشر نمی‌شوند و برخی از موسسات علمی‌فاقد وب سایت‌های اختصاصی هستند و به همین دلیل پیدا نکردن موضوعی در آن باره در اینترنت به این معنی نیست که کاری در این زمینه انجام نمی‌شود.

به خاطر داشته باشید، اینترنت تنها یکی از ابزارهای شما است و نباید به طور کامل به آن وابسته شوید. گاهی اوقات روزنامه نگاران دست از استفاده از روش‌های دیگر می‌کشند در حالی که چنان روش‌هایی در جوامع در حال توسعه شاید بیشتر کارآمدی داشته باشد . کارهایی نظیر رفتن به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و گفت و گو با محققان.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here