2.5: گزارش گری از مرزهای دانش

0
1122

محل تقاطع علم و دیگر حوزه‌های فرهنگی یا اجتماعی محدوده ای عالی و رویایی برای پیدا کردن داستان‌ها و سوژه‌های شما  به شمار می‌روند. روزنامه نگاران می‌توانند چشم اندازهای جدیدی را مورد کاوش قرار دهند که تحقیقات علمی‌در مقابل باورهای قدیمی‌مردم قرار می‌دهد.

میزان اثر بخشی داروهای پزشکی مدرن در برابر داروهای سنتی یکی از نمونه‌های چنین مواردی است. برای مثال این داستان

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=Article_C&cid=1164545906466&pagename=Zone-English-HealthScience%2FHSELayout

درباره ادعایی است که بیان می‌کند دارویی برای درمان بیماری ایدز پیدا شده است که بر اساس متون مقدس و با استفاده از داروهای گیاهی عمل می‌کند. تامر المغربی، نویسنده این داستان سعی می‌کند با پرسش از دانشمندان و متخصصان تعادلی در داستان به وجود آورد و همچنین به توصیف محدودیت‌ها و نواقص این ادعا پرداخته و اشاره کرده است که به دلیل ضعف مدارک این ادعا در نشریات رسمی‌علمی‌پذیرفته نشده است.

در مثالی دیگر وانزالا جاستوس، گزارشی از نوزایی علاقه مندی به داروهای گیاهی در کنیا و تلاش برای استفاده از آن در درمان ایدز می‌پردازد و به مطالعاتی درباره میزان صحت آنها بر مبنای استانداردهای علمی‌اشاره می‌کند:

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=Article_C&cid=1157365890516&pagename=Zone-English-HealthScience%2FHSELayout

ایده داستانی در این باره از سخنرانی یک  کارآموز درمان سنتی در خلال کارگاه  سلامت و پزشکی گیاهی در نایروبی به ذهن نویسنده رسید.

رابطه مذهب و دانش نیز منطقه بینابینی دیگری را به وجود می‌آورد که می‌توان در آن سوژه‌های جذابی را پیدا کرد. گزارشگران علمی‌می‌توانند ابعاد جدیدی به باورهای مذهبی بیفزایند مثلا درباره تاثیرات میزان دعا بر شفا تحقیقات جالبی انجام شده است که می‌تواند مورد استفاده روزنامه نگاران علمی‌قرار گیرد و چگونگی عملکرد آن یا دیگر توصیه‌های پزشکی و بهداشتی دینی را به بحث بگذارد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here