2.12: داستان‌هایی از دل نشریات

0
1240

 

ممکن است برخی از روزنامه نگاران ایده کار جدید خود را از دل مقالات و مطالبی که در ژورنال‌های تخصصی علمی‌منتشر شده اند و یا درباره آنها در این نشریات توضیح داده شده است انتخاب کنند. این افراد می‌توانند  به گزارش‌های دست اول علمی‌دسترسی پیدا کنند حال از طریق محتویات ژورنال‌ها یا از طریق گفت‌وگوی مستقیم با دانشمندانی که کارشان در آن ژورنال منتشر شده است. نوع دیگری از مکتوباتی که می‌تواند الهام بخش روزنامه نگاران باشد نقد‌های مقالات علمی‌است که به تازگی منتشر شده اند و می‌توانند دیدگاه تازه ای به تحقیقاتی بدهند

بسیار مهم است که در ذهن خود این نکته را در نظر داشته باشید که این مقالات و ژورنال‌ها برای خوانندگان متخصص علم منتشر می‌شود اما می‌توانند ایده‌های بسیار خوبی را برای مطرح کردن در سطح مخاطب عام نیز به همراه داشته باشند. با این وجود روزنامه نگاران اغلب اوقات هنگام مواجهه با این مقالات خود را مواجه با انبوهی از اطلاعات فنی و زبانی بسیار تکنیکی می‌یابند و به همین دلیل بسیار مهم است بدانید کجای یک مقاله علمی‌را باید با دقت بیشتری مطالعه کنید تا از سردرگرمی‌شما جلوگیری شود.

مثال 1:

برای مثال در یکی از تحقیقاتی که در کالیفرنیا انجام پذیرفته است دانشمندان متوجه شده اند ابرهای قهوه ای ناشی از آلودگی هوا، باعث می‌شود تا خوشه‌های کم پشت تری در مزارع برنج برداشت شود و علت آن این است که این ابرها، میزان نور خورشید، که برای رشد برنج مفید است را کاهش می‌دهند. این یافته در ژورنالی آمریکایی به نام اقدامات بنیاد ملی علوم (PNAS) و در مقاله ای با دسترسی عمومی‌منتشر شده است که برای خواندن آن نیاز به اشتراک ندارید. شما می‌توانید اصل این مقاله را در اینجا بخوانید:

 http://www.pnas.org/cgi/content/full/103/52/19668

در بالای مقاله اصلی این عنوان به چشم می‌خورد:«مدل‌های تابعی نشان می‌دهند که ابرهای قهوه ای و گازهای گلخانه ای باعث کاهش خوشه‌های برنج در هندوستان می‌شود» این عنوان مانند بخش عمده ای از مقاله برای کار در یک رسانه عمومی‌مهیج و جالب به نظر نمی‌رسد و تعجبی هم ندارد چون این مطلب برای جامعه علمی ‌و مخاطبانی نوشته شده است که به زبان علم در این حوزه آشنا هستند.

در عوض در خبرنامه ای که سایت اورکآلرت (Eurekalert) در این نشانی

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2006-12/uoc–rap120106.php درباره همین خبر منتشر کرده، سعی کرده است عنوانی را برگزیند که بیشتر به زبان رسانه ای نزدیک است «کاهش آلودگی هوا باعث افزایش خوشه‌های برنج در هندوستان خواهد شد»

برای این‌که ببینید همین خبر زمانی که به رسانه‌های مختلف راه پیدا می‌کند چگونه عنوان می‌شود می‌توانید لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

– http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6206766.stm

– http://environment.newscientist.com/channel/earth/climate-change/dn10722-brown-haze-over-india-harming-rice-harvest.html

– http://www.thehindubusinessline.com/2006/12/06/stories/2006120602951200.htm

اما سوال اینجا است که چگونه یک روزنامه نگار می‌تواند بهترین برداشت را از یک مقاله علمی‌داشته باشد؟

خوشبختانه مقالاتی که در PNAS منتشر می‌شوند برای طیف وسیعی از خوانندگان میان رشته ای به رشته تحریر در آمده اند و نسبت به بسیاری از مقالات علمی‌که در دیگر نشریات تخصصی منتشر می‌شوند دارای سبک قابل فهمی‌هستند.

این مقاله‌ها به سبک مشترک مقالات علمی‌نوشته می‌شوند. شما به عنوان یک روزنامه نگار می‌توانید بهترین اطلاعات را با نگاه کردن به یکی دو پاراگراف اول مقاله که اصطلاحا آن را  چکیده (abstract) می‌گویند و سپس مطالعه بخش پایانی که آن را بحث یا نتیجه گیری می‌نامند به دست آورید.

روزنامه‌نگارانی با حوصله و توان بیشتر ( که شاید هم مجهز به کتاب‌های مرجع درسی باشند) ترجیح دهند که برای پی بردن به جزییات بیشتر به سراغ بخش روش و نتیجه در مقاله اصلی هم بروند. اگر قصد دارید با دانشمندان و محققانی که این داده‌ها را تحلیل کرده اند. گفت‌وگو کنید مطالعه این بخش‌ها به شما کمک خواهد کرد. اما در کل بهتر است از خود محققان و به طور شفاهی درباره اعتبار روش‌ها و نتایجشان سوال کنید و امیدوار باشید پاسخ آنها بیشتر قابل فهم و کمتر تکنیکی باشد.

مثال 2: به عنوان نمونه ای دیگر می‌توان به این مقاله  http://www.pnas.org/cgi/content/full/103/36/13463 که آنهم در  PNAS منتشر شده است نگاهی بیاندازید. این مقاله درباره کشف ژنی است که مسئول میزان بالاتر تولد نوزادان نارس در جمعیت آمریکایی‌های آفریقایی تبار است. ممکن است اهمیت و جذابیت این خبر به راحتی از دید یک نفر مخفی بماند، چرا که عنوان اصلی مقاله به شدت فنی است[1 [

چکیده مقاله نیز به شدت فنی بیان شده است. در عوض مقدمه برخی از اطلاعات مفید پیش زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد اما این تنها در بخش بحث پایانی است که دانشمندان به خود اجازه داده اند درباره اهمیت احتمالی یافته خود اظهار نظر کنند، به خصوص در عبارت زیر:«… این کار یکی از خطرهای چشمگیر در زمینه تولد پیش از موعد در جامعه آمریکایی‌های آفریقا یی تبار را بیان می‌کند» این همان جمله ای است که یک روزنامه نگار می‌تواند آن را شکار کند و مصاحبه ای را بر مبنای آن ترتیب دهد.

شما می‌توانید چند نمونه از نتایجی را که از پیگیری این خبر به دست آمده است در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

– http://www.newscientist.com/article/dn9802-race-difference-in-us-miscarriage-rates-illuminated.html

– http://www.foxnews.com/story/0,2933,209685,00.html?sPage=fnc.health/pregnancy

 

 

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here