کمپین و کارگروه زاب سردشت در حمایت از اعتراضات مردم اهواز یک بیانییە منتشر نمود

0
1065

بەگزارش ژینگوان، کمپین و کارگروه زاب سردشت در حمایت از اعتراضات مردم اهواز و خوزستان به وضعیت فاجعه بار آلودگی هوا و انتقال آب کارون یک بیانییە اعلام نمود.

مین کامل این بیانییە بە شرح زیر است:

بیانیه کمپین و کارگروه زاب سردشت در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان به وضعیت فاجعه بار آلودگی هوا و انتقال آب کارون

مرزداران شریف و قهرمان خوزستان در چند روز اخیر در پی تداوم ریزگردها و مشکلات ناشی از آن با مشکلات عدیده ای مواجه شدند که منجر به اعتراضات میدانی نسبت به  وضعیت اسفناک آلودگی هوا ، قطع برق ، فقر ، بیکاری ، تبعیض و طرح انتقال آب کارون از سر شاخه های آن گردید!
ما شهروندان حوضه آب ریز زاب سردشت به عنوان مرزبانان شمال غرب کشور که هزینه های مالی و جانی فراوانی در پاسداری از مرزها میهن و انقلاب داده ایم، برخود لازم می دانیم ضمن اعلام آمادگی برای انجام کمک های انسان دوستانه و داوطلبانه به خسارت دیده گان این استان، به مردم شریف خوزستان اعلام می نماییم چون قربانیان یک آزار مشترک در دوخطه از این کشور دردهای تان را لمس نموده  و احساس مان با شماست.
در اینجا زاب سردشت و در خوزستان کارون این رودخانه های زیبای ایران زمین و یادگار شهیدان یک سرنوشت را برایشان در نظر گرفته اند!
علیرغم تمام انتقادات کارشناسان ، اعتراضات مردمی، تصمیم به انتفال آب میان حوزه ای زاب و کارون و اکوساید این حوزه های آبریز ، که سالها مردمان شریف این دو سامان در برابر بمباران های شیمایی و بمب های بشکه ای بعثی ، کشتار و توطئه های خبیثانه دشمن متجاوزگر، مقاومت، رشادت و شهامت از خود نشان داده  و از این آب و خاک پاسداری نموده ، گرفته اند و با ثروتهای ملی این مرز بوم ، نفت  کشور و صرف بودجه های کلان، آب کارون از طریق تونل در حال احداث بهشت آباد و آب زاب از طرق تونل در حال احداث  کانی سیب می روند که خشک گردند و انتقال یابند. و این دو خطه را به نابودی بکشانند. در اینجا خواست و نظر مردم ، کارشناسان ، انجمن های مردم نهاد ، کنشگران محیط زیست و اجتماعی جایگاهی ندارد و تعین کننده تصمیمات مدیرانی با پشتیبانی زور ، قدرت و سلطه بر ثروت است که بی توجه  به پشت سر و اطراف به پیش تاخته و با سد سازی های بی رویه ، انتقال آبهای بین حوزه ای ، عوض کردن مسیر رودخانه ها،خشکاندن دریاچه ها، حفرهزاران چاه عمیق و بدون مجوز ، آبیاری غرقابی و هدر دادن هفتاد درصد ی منابع آبی، کشورمان را دچار فاجعه های جبران ناپذیر و بحران های زیست محیطی نموده اند .
همچنان که مستحضرید اصول 45و50 قانون اساسی نگهداری ازمنابع ملی و حفاظت ازمحیط زیست را یک وظیفه عمومی می داند بنابراین برای احقاق حقوق وطن و مردم تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز مردمی را در هرجای از این کشور را ارزنده و قابل ستایش می دانیم و این تلاش های مردم خوزستان برای احقاق حقوقشان حق قانونی مردم قهرمان خوزستان بوده است ، امید بخش  و مسلما پر دستاورد خواهد بود و نشان از رشد فرهنگی و مدنی جامعه ما دارد.

خوزستان عزیز در فقر ، بیکاری ، تبعیض ، نابودی زیست محیط ، انتقال آب و دیگر مصائب همدردیم واطمینان داریم دستیابی به فراهم نمودن زمینه بکارگیری امکانات مالی کشور در راه سعادت ، آبادنی ، رشد ، عدالت ، شکوفایی کشور و حفظ منابع و زیست بوم میهن و تعین مدیرانی از مردم در مسیر منافع ملی از طریق اتحاد ملی ، تلاش ، خواست ، اراده ، حضور و تلاش مدنی و مستمر مردم میسر خواهد شد. مردم خوزستان تنها نیستید ، دستانتان را می فشاریم ، با همگی تان همدلیم ، حمایت و دلگرمی صمیمانه خود را با همه هموطنان خوزستانی اعلام می داریم.

کمپین و کارگروه نجات زاب

سردشت 2 اسفند ماه 1395