مراسم تولد متفاوت دو کودک بوکانی در دامان طبیعت

0
1554

ژینگەوان: باز هم در کردستان، پیام آشتی با طبیعت این بار به دستان مهربان دو کودک کورد، طنین انداز شد.رومینا دختر۹ ساله بوکانی و ماهان پسر۱۰ ساله بوکانی مراسم روز تولدشان را متفاوت تر از همیشه برگزار نمودند. پدر و مادر این دوکودک بوکانی و خود این دو کودک به صورت خانوادگی از فعالین مدنی عرصه محیط زیست هستند.

این دو کودک برای روز تولدشان به جای انجام تشریفات معمول بی فایده ، این بار به همراه پدر و مادرشان به سراغ یک شکارچی رفته و از آن شکارچی خواهش کردند که چندین کبک را به صورت رایگان و در راە خدمت بە محیط زیست و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست به آنها واگذار کرده، تا در روز تولدشان آن کبک ها را از قفس آزاد کنند.

رومینا و ماهان هر دو شور و شوق زیادی برای مراسم تولد امسالشان داشتند و با همراهی و کمک انجمن محیط زیستی وڵات برنامه خود را عملی کردند. در این مراسم رومینا با خواندن یک شعر کوردی بسیار زیبا به مراسم حال وهوای ویژه ای بخشید و ماهان با زبان شیرین کودکانه خود پیام تاثیرگذاری خطاب به شکارچیان حیاط وحش داد و در این پیام از آنها دعوت کرد که برای بقای حیات و حفظ داشته های ارزشمند محیط زیست خصوصا گونەهای جانوری، دست از شکار و تخریب محیط زیست بردارند و با طبیعت و محیط زیست سرزمینشان آشتی کنند.

گفتنی است، کبک یکی از زیباترین، معروفترین، طنازترین و خوش آوازترین پرندەهای کوردستان بودە که مدتهاست هموارە توسط شکارچیان سودجو شکار شده و همانند بعضی دیگر از گونه های جانوری کوردستان به شدت در خطر انقراض قرار دارد.در این مراسم،کە دیروز جمعە ۱۲خرداد۹۶برگزار شد، این دوکودک بااین اقدام فرهنگی و تبلیغی خود پیامی مهم را به نمایندگی از هم نسلیمهای خود به گوش شکارچیان و عموم مردم رساندند و این نکته مهم پیام آنان این بود که: نسل آتی برای بقای خود باید نسلی مهربانتر با حیوانات و طبیعت باشد.

انجمن ولات با حمایت و پشتیبانی از چنین حرکتهایی در تلاش است تا با چنین برنامه هایی به همه گیر شدن و نهادینه شدن فرهنگ طبیعت دوستی کمک کند، فرهنگی که میتواند جامعه را به سمتی سوق دهد که با رفتار صحیح با طبیعت و محیط زیست، آسیب کمتری را به طبیعت وارد کرده و زمین را که امانتی است در دست نسل امروز بشر، کمی سالم تر تحویل نسل آینده داده شود.

شایان ذکر است که اعضای انجمن ژینگەپارێزی وڵات مدیریت این برنامه فرهنگی را برعهده داشت.

منبع: وڵات

This slideshow requires JavaScript.