سوم مارس روز جهانی حیات وحش

0
1214

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شصت و هشتمین جلسه خود در 20 دسامبر 2013، روز سوم مارس (12 اسفند)، روز تصویب کنوانسیون منع تجارت گونه های نادر گیاهی و جانوری (CITES)، را به عنوان روز جهانی حیات وحش اعلام نمود.

 هدف از تعیین این روز، ایجاد فرصتی برای بزرگداشت و ارتقای آگاهی‌های عمومی در خصوص گونه‌های گیاهی و جانوری جهان می‌باشد.

 مجمع عمومی، بر ارزش ذاتی و نقش‌های گوناگون اکولوژیکی، ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیبایی شناختی حیات وحش در توسعه پایدار و رفاه بشر، و نیز نقش مهم کنوانسیون منع تجارت گونه های نادر گیاهی و جانوری (CITES) در حفاظت از گونه‌ها تأکید نموده است.

 مجمع عمومی سازمان ملل، از دبیرخانه CITES خواسته است تا با همکاری دیگر سازمان‌های ذیربط، روند برگزاری و اجرای روز جهانی حیات وحش را تسهیل بخشد.

 جان اسکنلون، دبیر کل CITES، در این روز ضمن ابراز خوشنودی از این رویداد، گفت: «روز جهانی حیات وحش، فرصت مناسبی برای بزرگداشت انواع بسیار زیبا و متنوع گیاهان و جانوران وحشی و ارتقای آگاهی عمومی نسبت به مزایای فراوان حفاظت از این گونه‌ها می‌باشد. در عین حال، بایستی اقداماتی در خصوص مبارزه با جرایم مرتبط با حیات وحش که صدمات گسترده اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی را در پی دارد، صورت گیرد. از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد و نیز دیگر سازمان ها و افراد علاقه مند دعوت می کنیم در جشن جهانی حیات وحش شرکت کنند.

روز جهانی حیات وحش و فرصتی برای پاس داشتن اشکال متنوع و زیبای گیاهان و جانوران و افزایش آگاهی ما در مورد منافع حاصل از اقدامات حفاظتی برای مردم است که نخستین بار توسط تایلند پیشنهاد گردید. این روز مناسبتی برای یادآوری ضرورت اقدام فوری بر ضد جنایت علیه حیات وحش با اثرات اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی بالا است. تم سال 2017، «به صدای جوانان گوش دهید» است و جوانان سراسر جهان را تشویق می‌کند تا در کنار هم به مبارزه برای حفاظت از حیات وحش و زیستگاه‌های آنها بپردازند.

بنا به گزارش صندوق جهانی حیات وحش در سوئیس گسترش مناطق زیرکشت درختان سریع الرشد (توسط انسان) به جای جنگلهای طبیعی مانع شکل گیری چرخه زیستی جانوران می‌شود و به همین دلیل انقراض گونه‌های اکوسیستم را سرعت می‌بخشد.

در حال حاضر دەها گۆنە از حیوانات حیات وحش ایران در معرض انقراض قرار دارند.