خشکی رودخانه زهره منشأ گرد و غبار در الحواز

0
1184

بە گزارش ژینگوان، پدیده گرد و غبار در الحواز ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است، نه تنها سلامت مردم همچنان در خطر است بلکه گرد و غبار باعث شد  آب و برق در این شهر قطع شود و زندگی روزانه مردم مختل گردد.

ضیاءالدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار به خبرگزاری دانشجویان ایران درباره منشأ گرد و غبار اخیر در استان خوزستان گفته است: بیشتر منشاء گرد و غبار امسال در استان خوزستان، منطقه هندیجان در جنوب شرق اهواز بوده است. به دلیل خشکسالی حاکم بر جنوب خوزستان، این منطقه در صورت افزایش سرعت باد، به عنوان منشاء گرد و غبار عمل می‌کند.

رودخانه زهره در شهر هندیجان خشک شده است. دولت آب آشامیدنی هندیجان را جیره‌بندی کرده و نه تنها کشاورزان این منطقه با بحران آب مواجه شده‌اند، بلکه مشخص شده که یکی از دلایل وقوع طئفان خاک در استان خوزستان، خشکی رودخانه هندیجان است.

مدتی پیش علی ساری نماینده اهواز در مجلس گفته بود که منشأ اصلی ریزگردها، انتقال آب به فلات مرکزی ایران است، پدیده ریزگردها ناشی از انتقال آب به فلات مرکزی است، اصرار بیش از حد مسئولین بر انتقال آب به فلات مرکزی وجود دارد و کسی فریادرس مردم اهواز نیست.

رودخانه زهره از شهرهای اردکان و سپیدان و ممسنی در استان فارس آغاز می‌شود، از کنار گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به سوی بهبهان در اهواز جاری می‌گردد و آنگاه سرانجام به هندیجان می‌رسد، در گچساران، رود خیرآباد هم با با”زهره”همسفر می‌شود.

تا پیش از این بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم و و محور اهواز و ماهشهر کانون‌های داخلی تولید ریزگرد در استان خوزستان بود. این‌بار اما خشکی رودخانه زهره به بحران دامن زده است. ضیاءالدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار به خبرگزاری دانشجوبان ایران گفته است تالاب‌های هورالعظیم و شادگان پرآب‌اند و این بار منشأ گرد و غبار در استان خوزستان نبوده‌اند.

در حال حاضر آب و برق و تلفن همراه و اینترنت بخشی زیادی از اهواز و شهر و روستاهای هم جوار این شهر قطع شده و مدارس و دانشگاه و بازار و ادارات دولتی همگی تعطیل شدند، برخی جاده‌های ارتباطی نیز برای چندین ساعت مسدود و بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مملو از بیماران تنفسی شدند، شهر رنگ و بوی مرگ به خود گرفته و در برخی مناطق مردم با گالن و دبه در جست‌و‌جوی آب هستند.

This slideshow requires JavaScript.