احداث پالایشگاه در کنار دریاچە زریبار با تلاش انجمن سبز چیا متوقف شد

0
1479
نا بۆ تێكدانی زرێبار ، نه‌ به‌ تخریب زریبار

پس از پیگیری‌ها مکرر و اعتراض شدید انجمن سبز چیا مریوان در شرق کوردستان  نسبت به احداث پالایشگاه در کنار دریاچه زریبار، به صورت رسمی خبر لغو احداث این پالایشگاه، از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام شد.

بە گزارش (کوردپا) ، بهمن‌ماه سال ٩٤، پس از انتشار خبر احداث پالایشگاه نفت در شهرستان مریوان در دشت بیلو در مجاورت دریاچه زریبار، شهروندان و فعالان محیط زیست مریوانی نسبت به وضعیت دریاچه زریبار ابراز نگرانی کردند و خواستار مطالعات بیشتر در این زمینه شدند.

فعالان محیط زیست مریوان ساخت پالایشگاه در مجاورت دریاچه زریبار را “شلیک تیر خلاص به زندگی زریبار” اعلام کردند.

روز پنج‌شنبه بیست و نهم مهرماه ٩٥، سه دوچرخه‌سوار انجمن پاژین بانه با شعار “نه به تخریب زریبار” در حمایت از زریبار و مخالفت با ساخت پالایشگاه نفتمسافت ١٣٥ کیلومتری و کوهستانی بانه تا زریبار را رکاب زدند.

همچنین روز چهارشنبه بیست و هشتم مهرماه ٩٥، انجمن سبز چیا مریوان بیانیه‌ای در رابطه با احداث پالایشگاه نفت در فاصله کمتر از دو کیلومتری پناهگاه حیات وحش زریبار منتشر کرد.

این انجمن زیست محیطی اعلام کرد: به هیچ وجه اجرای چنین پروژه‌های ویرانگر را بر نتابیده و اجازه نخواهیم داد زریبار، که دنیا آرزوی دیدن آن را دارد از ما منع شود. ما نخواهیم توانست زخم عمیق پالایشگاه نفتی بر پیکره زریبار را نظاره‌گر بوده و ساکت بمانیم؛ چرا که موجیم و آسودگی ما عدم ماست.

انجمن سبز چیا از عموم مردم، انجمن‌های مردم نهاد، کارشناسان، فعالان محیط زیست، رسانه‌ها و مسئولان دلسوز خواسته است که نسبت به احداث مینی پالایشگاه در منطقه بی‌تفاوت نباشند و اعلام موضع نمایند.

دریاچه زریبار یکی از دریاچه‌های آب شیرین جهان می‌باشد که با ارتفاع ١٢٥٠ متر از سطح دریا و با طول ٥ کیلومتر در غرب شهر مریوان واقع شده است.