توبیخ شفاهی دکتری که باعملکرد خود جان یک مادر بارداررا گرفت

0
919

خطای پزشکی منجر به مرگ یک مادر باردار کورد، تنها توبیخ شفاهی را برای پزشک به همراه داشت.

هاوار: بهمن ماه سال 1393 بود که روژین میهمی زن جوان 19 ساله بر اثر تاخیر پزشک در سزارین، تاکید بر زایمان طبیعی و تجویز اشتباه دارو جان خود را از دست داد.

سرانجام پس از پیگیری‌های مکرر این خانواده و شکایت از پرسنل بیمارستان، هومن قصری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به خبرنگاران خبر داد: “دادستان نظام پزشکی سنندج برای رسیدگی به ماجرای این زن جوان، پرونده تشکیل داده و به همین منظور جلسه‌ای هم برای رسیدگی تخصصی به روژین برگزار کرده است.”

وی پس از آن اعلام کرد: “در حال حاضر پزشکان سندرم نارسایی تنفسی را برای این مادر تشخیص داده‌اند اما علت نهایی مرگ این مادر پس از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و اعلام می‌شود.”

در همان روزها بود که سجاد رضوی، مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، با بیان اینکه مرگ مادرباردار برای وزارت بهداشت بسیار مهم است و از هیچ قصوری نمی‌گذرد، از اعزام یک تیم ویژه پزشکی به قروه برای رسیدگی به پرونده مرگ روژین میهمی مادر باردار قروه ای خبر داد.

حال پس از گذشت دو سال از این ماجرا بر اساس حکم هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی سنندج قصور پزشک به دلیل آماده نبودن تجهیزات به منظور کمک فوری به بیمار،روژین میهمی به میزان 5درصد به اثبات رسید و پزشک مقصر شناخته شد. اما جالب توجه است که علیرغم اینکه خطای پزشکی این پزشک به مرگ یک مادر باردار انجامید، سیستم قضائی ایران تنها به تذکر شفاهی بسنده کرد، این در حالیست که تنها طی تابستان پذشته 6 دختر کورد تنها به جرم ارتباط اثبات نشده با احزاب کوردی مخالف رژیم دستگیر و هر کدام چندین ماه در مکانی نامعلم زیر شدیدترین شکنجه ها بوده اند. افسانه بایزیدی یکی از این دختران دانشجوی کورد است که بع 4 سال زندان و تبعید به کرمان محکوم شد، حال آنکه وی حدود شش ماه را زیر شدیدترین شکنجه ها بوده و حدود 15 روز را در دستشویی محبوس بوده است.

این برداشت از عملکرد نظام پزشکی ومتعهد ایران می توان داشت که حتی از پزشکانی در استان کردستان استفاده می شود که از نظر پزشکی صفر می باشند وعملکرد انها برابر با یک پرستار نیست چرا که اگر غیر از این بود نتیجه اینچنین نمی شد. مرگ افراد در کوردستان ایران، برای رژیم امری ستودنی است نه سزاوار تنبیه و اخراج و این تشویقهای غیرمستقیم دست مسئولین را برای کشتار مستقیم و غیرمستقیم کوردها در ایران، بیش از پیش می گشاید.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here