برنامه کشور نروژ برای اخراج پناهندگانی که به کشورهای خود رفت و آمد میکنند

0
13333

ترجمه به فارسی: محمود ماهری

هانا: “سیلوی لیستاگ” وزیر مهاجرت نروژ می خواهد که مردم بدانند مسافرت پناهندگان به کشور مبدا که ادعای فرار از آنجا را کرده اند، تخلف و غیرقانونی است. این عمل همانند ماهیگیری قاچاق، غیرقانونی است و مردم میتوانند موارد تخلف را به دولت گزارش دهند!

وی میگوید: مردم در انتخابات به من مراجعه کرده و از همسایه های اطراف خود میگویند که برای تعطیلات به کشوری که از آنجا گریخته اند میروند! و بنظر اکثر آنان، این موضوع بسیار عجیب و غریب است که پس چرا آنان به نروژ آمده اند؟ آنها ادعا داشتند که از جنگ و آزار و اذیت حکومت فرار کرده اند ولی پیداست که آنان براحتی میتوانند به کشور مبدا خود برای تعطیلات و گردش و بروند! این برای مردم نروژ و برای من نوعی تحریف حقایق، فریب و حقه بازی است! در حالیکه پناهندگان واقعی با ادعاهای واقعی، نیاز به حفاظت و حمایت ما دارند.
بدین ترتیب وی مردم را تشویق کرد که با اداره مهاجرت تماس گرفته و اطلاعات خود را در مورد پناهندگانی که به وطن خود مسافرت می کنند، گزارش کنند.

“نوک قله یخ”
بگفته وزیر مهاجرت و دادگستری، در حال حاضر تعداد ٧٨ مورد از افرادی در دست بررسی است که بنظر مردم، سیستم پناهندگی ادعاهای دروغ آنها را باور کرده که گویا نیاز به حفاظت در نروژ دارند و به آنان اقامت پناهندگی داده است، در حالیکه اینها از کشور من سوء استفاده کرده اند که به از دست دادن اجازه اقامت در نروژ منجر می شود.
وی می افزاید: من فکر می کنم این موارد تنها نوک قله کوه یخ است، و این که احتمالا بسیاری دیگر در حال سوء استفاده از سیستم ما و اعطای اقامت در نروژ هستند در حالیکه استحقاق آن را نداشته اند. بنابراین بسیار مهم است که افراد مطلع به اداره کل اتباع خارجه، خبر برسانند چنانچه اگر معتقدند کسی در تلاش برای فریب مقامات نروژی بوده و هست.

 “زنگ ها به صدا در می آید”
وزیر مهاجرت که خودش یک معلم آموزش دیده است، فکر می کند به خصوص بزرگسالانی که در تماس با کودکان پناهنده هستند مسئولیت دارند تا گزارش دهند.
– اگر یک معلم می شنود که یک کودک در تعطیلات همراه خانواده به کشوری رفته که از آنجا فرار کرده اند، حداقل باید واکنش نشان دهد.
 آیا منظور شما این است که هنگامی که کودک به مدرسه باز می آیند و از آنچه که آنها در تابستان انجام داده اند، سوال شود؟
– بله، و وقتی که کودک می گوید که آنها با خانواده در کشوری بوده اند که از آنجا فرار کرده اند. سپس حداقل این موضوع را به اطلاع من برسانند.
– اما چگونه مردم می توانند بفهمند که سفر تعطیلاتی آنها مجاز بوده یا نه؟
– اگر شما حدس و گمان کردید، اداره کل اتباع خارجه، پاسخگو خواهد بود و بررسی لازم را هم خواهد کرد که آیا حفاظت از پناهندگان و خانواده آنان ضرورتی دارد یا نه.
– این صحبت هم مطرح است که آیا دولت سیاسی ریاضت اقتصادی در مورد بودجه حمایت از پناهندگان رعایت کرده است؟ اقدام وزیر مهاجرت ممکن است موجب وحشت در میان مهاجرین بشود و شیوه خبرچینی را رواج دهد.
– اعتماد یک ارزش مهم در جامعه نروژی است، و این موجب افول ایجاد اعتماد به نفس در جامعه نمی شود؟ 
وزیر این موضوع را تایید میکند.
– بله، ولی البته که مراقبت از رفاه و عدالت در سیستم ما هم، یک ارزش بسیار مهم تر در نروژ برای ماست. این فریبکاری پناهندگان قلابی مردم را دچار تعجب میکند که چرا پول مالیات ما، صرف پناهندگان واقعی نمی شود که در واقع نیاز به حفاظت و حمایت دارند.
نخست وزیر ارنا سلبرگ در تایید این نظرات، در پشت وزیر مهاجرت خود می ایستد.
– همانطور که ما در بسیاری از زمینه های مشابه دیگر مردم را تشویق به گزارش خلافکاری های غیر قانونی می کنیم، مانند ماهیگیری غیر قانونی و اقدامات دیگر در جامعه ما که قوانین نقض میشود.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here