مصوبه مجلس ایران در رابطه با اعطای تابعیت به فرزندان مردان خارجی که همسر ایرانی دارند

0
2934

هانا: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران تصویب کرد که فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با پدران غیر ایرانی می‌توانند تابعیت ایران را بگیرند. این طرح در دور قبلی مجلس رد شده بود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد که این کمیسیون روز سه‌شنبه ۲۰ تیر (۱۱ ژوئيه) طرح اعطای تابعیت ایرانی به فرزندانی که مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی دارند را تصویب کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، بر اساس این مصوبه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی برای کسب تابعیت ایرانی دیگر نیاز به سلب تابعیت پیشین خود از طریق پدر را ندارند.

اعطای تابعیت از طریق مادر در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود. همین امر باعث سردرگمی و بلاتکلیفی به خصوص کودکانی شده که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان در ایران هستند.

این طرح مدتهاست که مورد بحث و گفت‌وگوست. مهرماه ۱۳۹۴در مجلس قبلی کلیات این طرح مطرح شد اما اکثریت نمایندگان با آن مخالفت کردند. مخالفان طرح مذکور، تابعیت بخشیدن به فرزندان مادران ایرانی و پدران غیر ایرانی را از جمله عاملی برای تشویق مهاجرت به ایران دانستند. شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان ریاست جمهوری، در اولین وعده‌های خود پس از احراز این پست، اعطای تابعیت از طریق مادر را نیز مطرح کرد و قول پیگیری آن را داد.

حالا با تصویب این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس، اعطای تابعیت از طریق مادر یک قدم بزرگ به واقعیت نزدیک شده است. این طرح باید در صحن علنی مجلس تصویب شده و سپس به تایید شورای نگهبان برسد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here