ترکیه بخشی از توافق‌نامه پناهجویی با اروپا را به تعلیق درآورد

0
2216

هانا: وزیر خارجه ترکیه اتحادیه اروپا را تهدید کرد که توافق‌نامه پناهجویی را به طور یک جانبه لغو می‌کند: «دولت ترکیه می‌تواند در هر لحظه توافق‌نامه پناهجویی با اتحادیه اروپا را ملغی کند و به آن خاتمه دهد. ما به این معاهده دیگر عمل نمی‌کنیم. گذشت آن دوران.»

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی« ۲۴ تی وی» گفت: «در حال حاضر ترکیه نمی‌تواند پناهجویان را از یونان تحویل بگیرد.»

در مقابل اتحادیه اروپا وعده داده بود که ۶ میلیارد یورو برای تأمین مخارج پناهجویان به دولت ترکیه بپردازد. تسهیل ویزا برای اتباع ترکیه و از سرگیری مذاکرات برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا از دیگر بخش‌های این توافق‌نامه بود که از آوریل سال گذشته به اجرا درآمد.

چاوش‌اوغلو اتحادیه اروپا را متهم کرد که به وعده‌اش برای آزادی سفر شهروندان ترکیه‌ای بدون نیاز به ویزا به کشورهای اتحادیه اروپا عمل نکرده است.

بر اساس توافق‌نامه‌ای که مارس ۲۰۱۶ بین ترکیه و اتحادیه اروپا به امضاء رسید، ترکیه موظف شده است که پناهجویانی را که از راه دریای مدیترانه به جزایر یونان می‌‌رسند، بپذیرد. همچنین ترکیه موظف است پناهجویانی را که به طور غیر قانونی وارد کشورهای اتحادیه اروپا شده‌اند، در خاکش اسکان دهد.

در روزهای گذشته سیاستمداران ترکیه‌ای قصد داشتند با ایراد سخنرانی‌هایی در حمایت از کارزار «آری» در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه، در کشورهای اتحادیه اروپا برای شهروندان ترکیه‌تبار سخنرانی کنند. اما در شهر روتردام در هلند، در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور، سخنرانی چاوش‌اوغلو لغو شد و وزیر خانواده ترکیه هم از خاک آلمان اخراج شد.

آلمان، آنکارا را تهدید کرده است که اگر در لحن و بیان تحریک‌آمیزش تجدید نظر نکند، از ادامه کمک مالی به ترکیه خودداری می‌کند و علاوه بر این به شهروندان ترکیه‌تبار آلمانی اجازه نمی‌دهد که در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در آوریل سال جاری در خاک آلمان شرکت کنند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here