احتمال حذف نام عراق و ماندن ایران در فرمان جدید مهاجرتی ترامپ

0
2416

بنا بر گزارش‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، قرار است روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند، یک فرمان اجرایی جدید امضا کند که بر اساس آن ورود شهروندان ایران و پنج کشور دیگر به خاک آمریکا برای بار دوم ممنوع می‌شود.

فهرست کشورهای شامل ممنوعیت سفر به آمریکا در فرمان پیشین دونالد ترامپ شامل هفت کشور بود، اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار است نام عراق در فرمان جدید از این فهرست حذف شود.

مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود به آسوشیتدپرس گفته‌اند که فرمان جدید، سفر شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را به آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع می‌کند.

چهار مقام آمریکایی نیز به این خبرگزاری گفتند که تصمیم خارج کردن نام عراق از این فهرست در پی «فشار وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا بر کاخ سفید» صورت گرفته و استدلال این دو وزارتخانه این است که عراق در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

بنا بر این گزارش، در فرمان اجرایی جدید نسبت به فرمان پیشین تغییرات دیگری نیز داده شده، از آن‌ جمله در حالی که فرمان قبلی برای اقلیت‌های مذهبی کشورهای یادشده استثناء قائل می‌شد، در فرمان جدید این بند حذف شده است.

در فرمان قبلی همچنین پناهجویان سوری به طور نامحدود از ورود به خاک آمریکا منع شده بودند، اما فرمان جدید برای آنها نیز مانند دیگر پناهجویان ممنوعیت موقت ۱۲۰روزه قائل شده است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here