تفتیش ‘فیس‌بوک’ افراد در فرودگاه‌های آمریکا

0
1794

برخی گزارش‌ها حکایت از تفتیش فیس‌بوک افرادی دارد که گرین کارت آمریکا را دارند و پس از صدور فرمان جنجال‌برانگیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قصد ورود به این کشور را داشته‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، مسئولان مرزی آمریکا در فرودگاه‌ها صفحات فیس‌بوک افراد را برای آگاهی از مواضع سیاسی‌شان در هنگام ورود تفتیش می‌کنند. مانا یگانی، یک وکیل امور مهاجرت در آمریکا، به ایندیپندنت گفت که شاهد بوده است که چندین نفر به رغم داشتن گرین کارت و اجازه اقامت و کار در ایالات متحده در بدو ورود بازداشت شده‌اند.

خانم ‘یگانی’ از اعضای انجمن وکلای مهاجرات آمریکا است که به اختصار آلیا خوانده می‌شود. آلیا نیز می‌گوید که مقامات مرزی ایالات متحده حساب‌های کاربری افراد بازداشت شده در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کرده‌اند و از آنها درباره مواضع سیاسی‌شان پیش از اجازه ورود آن‌ها به داخل خاک آمریکا سوال کرده‌اند.

یگانی به ایندیپندنت گفته است که “این افراد همگی به صورت قانونی به آمریکا آمده‌اند.” آنها این‌جا شغل دارند و دارای امکانات زندگی هستند. “حالا تنها به خاطر امضای ترامپ در ساعت شش بعد از ظهر جمعه، همه چیز دارد به طور درهم‌شکننده‌ای متوقف می‌شود.”

او این وضعیت را ترسناک خوانده است. چندین سازمان فعال در امور مهاجرت در آمریکا و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLA) بر اساس شکایت دو مرد عراقی که هر دو اقامت آمریکا را دارند علیه ترامپ طرح دعوی کرده‌اند. یکی از این دو مرد عراقی خود از کارکنان دولت است و دیگری همسر یک پیمان‌کار امنیتی سابق در آمریکا است. با این‌همه پس از دستور ترامپ هر دو در فرودگاه جان اف کندی نیویورک بازداشت شده‌اند.
برخی ایرانیان نیز در شبکه‌های اجتماعی با پخش اخباری مبنی بر تفتیش گوشی‌های همراه کسانی که قصد ورود به خاک آمریکا را داشته‌اند، دستورالعملی را پخش کرده‌اند. در بخشی از آن خطاب به افرادی که گرین کارت دارند و در حال بازگشت به آمریکا هستند آمده است که اپلیکیشن‌های فیس‌بوک و توییتر خود را از روی گوشی‌هایشان حذف کنند چرا که گوشی‌هایشان تفتیش خواهد شد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here