دستور اجرایی ترامپ برای توقف صدور ویزا به ایرانیان چه می‌گوید

0
2339

فته شده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به زودی با صدور دستوری هر گونه ویزا برای شهروندان ایران و چند کشور دیگر را به مدت ۳۰ روز “متوقف می‌کند”. اطلاعات و برداشت‌های فعلی از این طرح را بخوانید:

پیش نویس دستورالعمل اجرایی چه می گوید؟

این پیش نویس صدور هر گونه ویزا برای شهروندان ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و یمن را به مدت ۳۰ روز متوقف می‌کند.

در پیش نویس دستورالعمل، کاخ سفید از وزارت امنیت ملی آمریکا و نهادی اطلاعاتی می خواهد که از دولت‌های کشورهای مذکور در زمینه اعطای ویزا به شهروندان آنها اطلاعات درخواست کنند و فهرستی از دولت هایی که همکاری نکرده اند را به کاخ سفید ارائه کند.

با توجه به این دستور به نظر می رسد دولت ترامپ قصد دارد لغو احتمالی اعطای ویزای آمریکا به شهروندان کشورهایی که از نظر وی همکاری نکرده اند را تمدید کند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین می تواند اسامی کشورهای دیگری را به کاخ سفید بفرستد.

محدودیت‌های مندرج در پیش نویس شامل ویزاهای دیپلماتیک نمی شود.

آیا دستورالعمل شامل همه کشورهای مسلمان می شود؟ معیار انتخاب کشورها چه بوده است؟

در پیش نویس دستورالعمل به واژه اسلام اشاره مستقیم نشده است. در سند آمده اشخاصی که دست به قتل‌های ناموسی و خشونت علیه زنان می زنند، به قانون اساسی آمریکا اعتقادی ندارند یا قصد حملات “تروریستی” در آمریکا را دارند نباید وارد خاک این کشور شوند.

فرمان در عمل شامل هفت کشور با اکثریت مسلمان می شود که آمریکا درباره فعالیت‌های “تروریستی” دولت‌های آن‌ها یا حضور گروه هایی نظیر القاعده و داعش در قلمروی آن کشورها نگران است. این کشورها عبارتند از ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و سومالی.

با این حال، اداره مهاجرت آمریکا همچنان می تواند در موارد معدودی که صلاح می داند از جمله بر مبنای منافع ملی آمریکا، به افراد خاصی از آن کشورها ویزای سفر یا مهاجرت به آمریکا اعطا کند.

آیا اقلیت‌ها هم شامل این دستورالعمل می شوند؟

این فرمان شامل حال اقلیت‌های دینی نیز می شود اما در صورت آغاز مجدد اعطای ویزا به شهروندان این کشورها، اقلیت‌های دینی برای دریافت پناهندگی اولویت خواهند داشت. اقلیت‌های دینی به ویژه در ایران سالهاست که در عمل برای دریافت ویزای پناهندگی آمریکا اولویت داشته اند.

آیا رئیس جمهوری آمریکا حق امضای چنین دستورالعملی را دارد؟

رئیس جمهوری آمریکا این دستورالعمل‌ها را بر مبنای اختیارات اجرایی خود صادر می کند. گروه‌های مدنی طرفدار مهاجران و پناهندگان می گویند که در حال بررسی جزئیات دستور العمل‌های جدید آقای ترامپ هستند و در برابر موارد احتمالی خلاف قانون اساسی در این فرامین ساکت نخواهند نشست.

آیا سفر به آمریکا برای ایرانی‌ها غیر ممکن خواهد شد؟

این پیش نویس سفر بسیاری از ایرانی‌ها به آمریکا را فعلا به حالت تعلیق در می آورد. اگر امضا و پس از گذشت ۳۰ روز تمدید شود، سفر به آمریکا برای ایرانیان فقط به صورت معدود و موردی و نیز در صورتی که در راستای منافع ملی آمریکا باشد میسر خواهد شد.

پیش نویس سند هرچند شامل ویزاهای مهاجرت و غیرمهاجرت می شود ولی بر وضعیت کسانی که دارای کارت سبز آمریکا یا شهروندی این کشور هستند اثری ندارد.

پیش نویس همچنین بر وضع شهروندان ایران که در آمریکا به عنوان توریست یا دانشجو هستند یا در مرحله روند پناهندگی هستند اثری ندارد ولی اگر فرد از آمریکا خارج شود حتی اگر چند بار اجازه ورود به آمریکا را داشته باشد، احتمالا به وی اجازه ورود مجدد داده نخواهد شد.

این دستور برای شرکت کنندگان در قرعه کشی کارت سبز اقامت در آمریکا چه پیامدی می تواند داشته باشد؟

پیش نویس دستورالعمل در مورد قرعه کشی کارت سبز سکوت اختیار کرده است.

آینده پناهجویانی که در ترکیه از سازمان ملل برای آمریکا درخواست پناهندگی داده اند چه می شود؟

پیش نویس پذیرش تمام پناهجویان را برای ۱۲۰ روز معلق می کند. پذیرش پناهجویان سوری تا اطلاع ثانوی معلق شده است.

تکلیف دارندگان ویزای آمریکا که قصد سفر قریب الوقوع به آمریکا را دارند؟

اين فرمان تا اين لحظه امضا نشده. ولى اگر در ٢٤ يا ٤٨ ساعت آینده امضا شود بلافاصله اجرايى مي شود. اما غير ممكن نيست كه چند روزى طول بكشد تا وزارت امنيت داخلى آمريكا آيين نامه اجرايى آن را ابلاغ كند. در چنين شرايطى ممكن است هنوز چند روزى وقت ورود وجود داشته باشد.

برداشت سخت گيرانه يا انعطلاف پذير مقام هاى وزارت امنيت داخلى و وزارت خارجه از دستور ريس جمهور مي تواند در نحوه اجرا تاثير بگذارد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here