ترامپ از سیاست‌های آلمان در قبال پناهجویان انتقاد كرد

0
1761

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه‌‌ای گشایش مرزهای اروپا به روی پناهجویان را “اشتباهی فاحش” دانسته و از آلمان انتقاد کرد. او خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را “تصمیمی هوشمندانه” و ناتو را پدیده‌ای “مهجور” خواند.

دونالد ترامپ که به زودی کار خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را آغاز می‌کند، در مصاحبه‌ای که با نشریه آلمانی “بیلد” و نشریه‌ بریتانیایی “تایمز” انجام داد، به نظرات، سیاست‌ها و برنامه‌های خود در ارتباط با مسائل سیاسی و اقتصادی گوناگون پرداخت.

او در این مصاحبه گفت که “احترام و ارزش زیادی” برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قائل است. البته این تنها نکته‌ی مثبتی بود که ترامپ در رابطه با آلمان ابراز کرد. باقی سخنان او را می‌توان یک سیلی لحنی تلقی کرد.

ترامپ گشایش مرزها در بحبوحه بحران پناهجویی را “اشتباهی بسیار فاجعه‌آمیز” خواند و گفت، دادن اجازه ورود به این همه پناهجوی غیرقانونی “اشتباهی فاحش” بوده است. او افزود که آلمان در پی حمله‌ به بازار کریسمس در برلین که ۱۲ کشته به جای گذاشت، اکنون “تصویری روشن” از پیامدهای این سیاست گرفته است.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تصریح کرد که آلمان به جای آنکه به پناهجویان سوری اجازه ورود به خاکش را دهد، بهتر است که در راه تحقق ایجاد مناطق امن در خود سوریه تلاش ورزد. او در این رابطه افزود که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می‌توانند هزینه‌ی چنین کاری را برعهده گیرند، “هر چه باشد، آنها از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند.”

انتقاد از سیاست آمریکا در عراق

بخشی از مصاحبه مطبوعاتی دونالد ترامپ با نشریه‌های “بیلد” و “تایمز” نیز به سیاست خارجی آمریکا اختصاص داشت. ترامپ سیاست‌های رئیس جمهوران پیشین در قبال خاورمیانه را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

او حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی را “اشتباهی فاحش” خواند و گفت: «در آن زمان نمی‌بایست به عراق حمله می‌شد.» ترامپ افزود: «این یکی از بدترین تصمیم‌هایی بود که گرفته شد، شاید حتی بتوان گفت، بدترین تصمیمی که در تاریخ کشور ما اتخاذ شد.»

ترامپ حمله به عراق را سنگ‌اندازی به لانه زنبور تشیبه کرد که باعث شده، روندی افسارگسیخته به جریان افتد.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین تصریح کرد: «ما اکنون درگیر جنگ‌هایی هستیم که هرگز پایان نخواهند یافت.»

او با اشاره به درگیر بودن آمریکا در افغانستان از ۱۷ سال پیش تا کنون گفت: «تهدید در آنجا [افغانستان] روز به روز بیشتر می‌شود. وقتی به شمار ستیزه‌جویان طالبان می‌نگریم، می‌بینیم که تعداد آنها هر سال بیشتر و بیشتر و بیشتر می‌شود. اینجاست که از خود می‌پرسیم، آنجا چه خبر است؟»

ستایش ترامپ از برکسیت

دونالد ترامپ در بخشی از این مصاحبه مطبوعاتی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برکسیت) پرداخت. او گفت که سیاست‌های آلمان در قبال پناهجویان سبب شد که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود.

او در این مورد تصریح کرد: «اگر آنان [بریتانیایی‌ها] مجبور نمی‌شدند، تمامی این پناهجویان را که مشکلات خاص خود را به همراه دارند، بپذیرند، برکسیت هم اتفاق نمی‌افتاد.»

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا افزود: «انسان‌ها و کشورها می‌خواهند هویت خود را داشته باشند. بریتانیا هم همین را می‌خواست. مردم نمی‌خواهند که انسان‌های دیگر به کشورشان بیایند و این هویت را تخریب کنند.»

ترامپ گفت که اوضاع بریتانیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا بهتر شده و این کشور در نهایت از تصمیم خود بهره خواهد برد.

او در این راستا افزود: «شما به اتحادیه اروپا نگاه کنید؛ اتحادیه اروپا در واقع آلمان است و وسیله‌ای برای این کشور برای رسیدن به اهدافش. به همین خاطر هم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تصمیمی هوشمندانه بوده است.»

به باور رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز بریتانیا را الگوی خود قرار خواهند داد و از اتحادیه اروپا خارج خواهند شد.

از ناتو تا چشم‌انداز مناسبات با روسیه

نقش و آینده‌ی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز از موضوعاتی بود که ترامپ در مصاحبه‌ی مطبوعاتی خود با نشریه‌های بیلد و تایمز به آن پرداخت. او ناتو را پدیده‌ای “مهجور و کهنه‌شده” خواند.

او در این راستا تصریح کرد که ناتو “اولا سال‌های بسیار بسیار دور تأسیس شده و دوم اینکه کشورهای عضو نیز حق عضویتی را نمی‌پردازند که باید بپردازند”. ترامپ افزود که قدیمی شدن ناتو همچنین به این برمی‌گردد که توجه چندانی به مبارزه با تروریسم نداشته است.


رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در این مصاحبه همچنین تلویحا اشاره کرد که تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه از نو مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت. او از مرتبط بودن این مسئله با کاهش تسلیحات اتمی سخن گفت و متذکر شد: «به نظر من شمار سلاح‌های اتمی در جهان باید بسیار کمتر باشد و کاهش دادن این شمار نیز بخشی از ماجرا است.»

او افزود که در حال حاضر اما “تحریم‌ها علیه روسیه وجود دارد؛ تحریم‌هایی که روسیه را سخت زیر فشار گذاشته است”. به باور ترامپ می‌توان سیاست‌هایی اتخاذ کرد که خیلی‌‌ها از بهره‌مند شوند.

تهدیدات گمرکی علیه شرکت‌های آلمانی

ترامپ در این مصاحبه تصریح کرد که یکپارچگی یا چند دستگی اتحادیه اروپا برای آمریکا فرقی نمی‌کند. او گفت: «من هیچوقت باور نداشته‌ام که این مسئله [برای آمریکا] مهم است.»

به اعتقاد رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اتحادیه اروپا تا اندازه‌ای برای این تأسیس شد تا آمریکا در نبرد تجاری شکست داده شود. او افزود: «به همین خاطر هم برای من تفاوت و اهمیتی ندارد که آیا اتحادیه اروپا یکپارچه است یا از هم گسیخته.»

ترامپ همچنین شرکت‌های خودروسازی آلمان را تهدید کرد که اگر خودروهای خود را در مکزیک و نه در آمریکا تولید کنند، با مجازات‌های گمرکی سنگینی روبرو خواهند شد: «من به شرکت خودروسازی “ب ام و” خواهم گفت، اگر قصد دارید خودروی خود را در کارخانه‌ای در مکزیک تولید کنید و آن را در آمریکا بدون پرداخت مالیات گمرکی ۳۵ درصدی به فروش برسانید، اصلا فکرش را هم نکنید.»

او افزود: «چیزی که می‌خواهم بگویم این است که آنان [شرکت ب ام و] باید کارخانه خود را در آمریکا ایجاد کند.»

شرکت خودروسازی ب ام و پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد در سال ۲۰۱۹ میلادی در مکزیک یک کارخانه خودروسازی به راه اندازد.

ترامپ روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده سوگند یاد خواهد کرد.

 

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here