هزاران پناهجو در یونان بدون امکانات در یخبندان شدید گرفتار شده‌اند

0
2478

موج سرمای شدید به‌شکل بی‌سابقه‌ای جزایری از یونان را که در آن‌ها هزاران پناهجو، بدون امکانات به‌سر می‌برند، در نوردیده است.

به‌گزارش سایت «فرانس اَنفو» صدها پناهجو در اردوگاه موریا واقع در جزیره لسبوس یونان زیر بارش شدید برف، سرما و یخبندان شدید بدون امکانات گرمایی به‌سر می‌برند.

یک مسئول سازمان پزشکان بدون مرز گفت «بیش از دو هزار و ۵۰۰ پناهجو، از جمله زنان، کودکان و افراد فلج، در چادرهای اردوگاه بدون هیچ‌گونه امکانات گرمایی و آب گرم زندگی می‌کنند.»

این وضعیت همچنین شامل حال «بیش از ۳۰۰ نفر» در جزیره ساموس در دریای اژه و همچنین در جزایر کوس، لروس و خیوس می‌شود.

موج سرمای بی‌سابقه تمام این منطقه را با دمای زیر صفر درجه در بر گرفته است. بیش از ۱۵ هزار پناهجو در این پنج جزیره نزدیک به سواحل ترکیه ساکن هستند. این پناهجویان بر اساس توافقنامه‌ای که ترکیه و اتحادیه اروپا امضا کردند در این جزایر نگهداری می‌شوند.

بر اساس توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه که در روز ۱۸ مارس ۲۰۱۶ / ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ تصویب شد، ترکیه پناهجویان را از یونان بازمی‌گرداند و اروپا به همان تعداد پناهجویان سوری را از ترکیه به اروپا منتقل می‌کند. به همین منظور پناهجویانی که در حال حاضر در یونان مانده‌اند در اردوگاه‌های موقت نگهداری می‌شوند تا به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود و در صورت نداشتن شرایط لازم به ترکیه بازگردانده می‌شوند. بر پایه این توافقنامه همچنین ترکیه باید مانع از سفر دریایی پناهجویان به یونان شود.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر این توافقنامه را گامی در راه نقض حقوق پناهجویان دانسته‌اند.

موج جدید سرما در اروپا قربانیان بسیاری داشته است. بر اساس آخرین آماری که چهارشنبه ۱۱ ژانویه / ۲۲ دی منتشر شد تاکنون ۶۵ نفر بر اثر سرما در اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here