هلند: 35 ایرانی که به دروغ برای جواب گرفتن مسیحی شده بودند لغو اقامت شدند

0
2442

اداره مهاجرت کشور هلند می‌گوید در اقدامی مشترک به همراه اداره فن‌‌آوری‌های دیجیتالی پلیس این کشور اقامت گروهی از پناهندگان خاورمیانه‌ای را به دلیل آنچه تناقض در درخواست پناهندگی و اطلاعات سایبری دانسته است، لغو کرده است. سی و پنج نفر از این پناهندگان اصالت ایرانی دارند و در خلال سال‌های 2010 تا 2014 به هلند وارد شده‌اند.

اداره مهاجرت هلند می‌گوید تحقیقات خود در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک و اینستاگرام را پس از افزایش خطرات احتمالی مربوط به حمله‌های تروریستی گروه‌های افراطی و پناهندگان مسلمان وابسته به داعش آغاز کرده و در خلال آن به مجموعه‌ای از اطلاعات در خصوص گروهی چند صد نفری از پناهندگان ساکن در این کشور دست یافته است که نشان می‌دهد این افراد در اخذ پناهندگی از دولت‌های اروپایی ریاکاری کرده و اطلاعات دروغ از نگرانی درباره وضعیت خود در کشور مبداشان ارائه کرده‌اند.

یک مقام مسئول در اداره تحقیقات دیجیتالی پلیس هلند گفته کشف تناقض در اطلاعات ثبت شده در مدارک و درخواست رسمی پناهندگان و فعالیت‌شان در فضای مجازی، خصوصا در فیسبوک از شیوه های کشف افراد مشکوک به همکاری با گروه‌های تروریستی و از روش‌های مرسوم برای یافتن سرنخ‌های اطلاعاتی در خصوص افرادی است که پلیس با تحت نظر قرار دادن آنها می‌تواند از احتمال وقوع برنامه‌های تروریستی جلوگیری کنند. برخی پناهندگان افغان، ترک، عرب‌تبار و ایرانی در این طرح مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

اداره مهاجرت هلند گفته با اینکه نتایج این تحقیق در خصوص همه افراد دیپورت شده به منزله ارتباط با گروه‌های تندرو، افرطی و یا تروریستی نیست، اما دولت هلند این حق را بر اساس قوانین خود دارد که در صورت احراز تقلب هر فردی در اخذ پناهندگی از این کشور با متقلب برخورد کند. اما مشخص نکرده است که دریافت کنندگان نامه سلب اقامت اجازه اعتراض دارند یا خیر.

برخی گروه‌های مدافع آزادی بیان از جمله یکی از گروه‌های مدافع حقوق نوکیشان مسیحی در ایران و افغانستان در اعتراض به این موضوع گفته اقدامات اخیر پلیس هلند، مصداق جاسوسی از شهروندان و پناهندگان و منافی حقوق بنیادین گردش آزادانه اطلاعات و حفظ حریم خصوصی افراد است.

این گروه متذکر شده با اینکه برخی پناهندگان ایرانی یا افغان به مسیحیت روی می‌‌آورند اما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچنان با سایر اقوام و دوستان مسلمان خود در کشورهایشان ارتباط دارند و در تعامل به آنها از عباراتی استفاده می‌کنند که با اینکه می تواند شک برانگیز باشد اما در جامعه آنان مرسوم است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here