از ترکیه به آلمان، شمار پناهجویان کورد افزایش یافته است

0
1449

پس از شکست کودتا در ترکیه در ژوئیه سال جاری میلادی و افزایش فشارها بر کردها و نیز فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران در ترکیه، شمار پناهجویان از این کشور به آلمان افزایش یافته است.

مجلس آلمان، بوندس‌تاگ، درباره شمار پناهجویان، دولت این کشور را مورد پرسش قرار داده بود. دولت نیز در پاسخ به این سوال مجلس اعلام کرده که در فاصله ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۶، یعنی۱۱ ماه، ۵۱۶۶ پناهجو از کشور ترکیه در آلمان ثبت شده‌اند که ۸۰ درصدشان کرد هستند.

این تعداد در ماه نوامبر نیز نسبت به ماه ژانویه افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد؛ در حالی که در ماه ژانویه تنها ۱۱۹ شهروند ترک از آلمان تقاضای پناهندگی کرده بودند، این رقم در ماه نوامبر به ۷۰۲ نفر رسید.

دولت آلمان از برقراری هرگونه ارتباط میان افزایش شمار پناهجویان ترک و کودتای نافرجام در ترکیه خودداری کرده و بخش رسانه‌ای دولت گفته مایل نیست درباره علت افزایش شمار پناهجویان از ترکیه گمانه‌زنی کند و کشور ترکیه را کشوری امن دانسته است.

در مقابل حزب چپ‌ها دولت را مورد انتقاد قرار داده و گفته دولت مرکل قصد دارد وضعیت کسانی را که از ترکیه پناهنده می‌شوند، بهتر از آنچه در واقعیت هست نشان دهد.

 سخنگوی فراکسیون چپ‌ها در مجلس آلمان گفته است: «شمار پناهجویان از ترکیه از سال ۲۰۱۴ تا کنون حدود پنج برابر شده است. ترکیه هر چیزی می‌تواند باشد جز یک کشور امن که پناهندگان بتوانند در آن با امنیت زندگی کنند.»

اولا یِلپکه در ادامه آنکارا را متهم به راه انداختن “جنگی بیرحمانه” علیه کردها کرده و خواستار توقف صدور اسلحه به ترکیه شده است. این سیاستمدار چپ همچنین خواهان لغو توافق اروپا با ترکیه بر سر پناهجویان شده است.

وارد کردن موضوع آزادی بیان در ترکیه در مذاکرات با اروپا

اما این فقط حزب چپ‌ها نیست که معتقد به افزایش فشار بر فعالان مدنی در ترکیه است. مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز صراحتا گفته باید درباره حوادثی که پس از کودتای نافرجام ماه ژوئيه در ترکیه پیش آمده از دولت این کشور سوال شود. او به طور مثال به محدودتر شدن آزادی مطبوعات در این کشور اشاره کرده و آن را “غیرقابل قبول” دانسته است.

شولتز در ادامه گفته: «در همین راستا من مخالفتی ندارم که ما بحث درباره آزادی بیان و حقوق اولیه را به عنوان یک مدخل جدید در مذاکرات با ترکیه (درباره ورود این کشور به اتحادیه اروپا) باز کنیم.»

فشار بر فعالان اینترنتی به بهانه “مبارزه با تروریسم”

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که حدود ۱۰ هزار نفر را به دلیل “فعالیت‌های تروریستی” مورد بازجویی قرار داده‌اند. این افراد اظهاراتی علیه رژیم این کشور در اینترنت منتشر کرده بودند.

وزارت کشور ترکیه اعلام کرده این بازجویی‌ها بخشی از برنامه دولت در “مبارزه با تروریسم” است.

در شش ماه گذشته ۱۶۰۰ نفر تنها به دلیل نوشته‌هایشان در اینترنت دستگیر شده‌اند. بیشتر این افراد درباره حزب ممنوع کارگران کردستان (پ‌.ک.ک) مطالبی را منتشر کرده بودند.

از زمان وقوع کودتای نافرجام در ترکیه در ژوئیه سال جاری، دولت رجب طیب اردوغان نزدیک به ۳۵ هزار نفر را بازداشت کرده و ده‌ها هزار نفر دیگر را نیز از کار اخراج کرده است.

همچنین به گزارش متخصصان امنیت اینترنت در ترکیه، دولت این کشور دسترسی به اینترنت را محدود کرده است. در همین راستا کانال‌های دیگر دسترسی به سایت‌ها مانند فیلترشکن‌ها نیز مسدود شده‌اند. دهها هزار وب‌سایت و هزاران حساب کاربری توئيتر نیز از دسترس خارج شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر و قبل از وقوع کودتا نیز ناخرسندی خود را از شبکه‌های اجتماعی ابراز کرده بود. در سال ۲۰۱۳ و در جریان اعتراضات پارک گزی در استانبول، اردوغان توئیتر را “بزرگترین تهدید برای جامعه” خوانده بود.

این در حالی است که اردوغان خودش از سال ۲۰۰۹ وارد توئیتر شده و حساب کاربری او در این پلتفرم به‌طورمرتب فعال است. اردوغان مخالفتش با فیس‌بوک را نیز اعلام کرده بود.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here