آلمان بازگرداندن پناهجویان افغان را آغاز کرد

0
2001

آلمان روز چهارشنبه ١٤ دسامبر بازگرداندن پناهجویان افغان را که درخواست پناهندگی آنان رد شده است، آغاز کرد. در نخستین اقدام، ٥٠ پناهجو با یک هواپیما از فرودگاه فرانکفورت روانه کابل پایتخت افغانستان شدند.

رادیو آلمان به نقل از منابع دولتی نوشت که برلین استرداد پناهجویان رد شده را قانونی می داند.

در ماه فوریه امسال توماس د مزیر وزیر کشور آلمان در جریان سفری کوتاه به کابل پس از مذاکره با مقامات دولتی افغانستان گفت که چون بخش های وسیعی از افغانستان امن است، پناهجویانی که شانس دریافت پناهندگی سیاسی در آلمان ندارند، باید داوطلبانه به کشور خود بازگردند. وی افزود: “آن ها باید به مناطق امن افغانستان بازگردند و در آنجا کمک هائی برای از سرگرفتن یک زندگی نوین دریافت خواهند کرد”

بر اساس آمار رسمی، در سال٢٠١٥ میلادی حدود ٢٠٠ هزار افغان وارد آلمان شدند و بیشتر آن ها تقاضای پناهندگی دادند. اما تنها درخواست حدود ٢٨ درصد آنان پذیرفته شد، در حالی که از سوری ها بیش از ٩٥ درصد و از عراقی ها بیش از ٨٦ درصد پذیرفته شدند.

دولت آلمان حدود دو ماه پیش در پاسخ به پرسش مجلس فدرال اعلام کرد برای ١٢ هزار و ٥٠٠ افغان حکم ترک خاک صادر شده است. استرداد ٥٠ پناهجو در روز چهارشنبه به گزارش اشپیگل آنلاین سرآغاز استردادهای پیاپی خواهد بود. دولت آلمان، با هدف جلوگیری از اعتراضات فراگیرتر، هنوز حاضر به افشای تاریخ استرداد گروه های بعدی نشده است.

نهاد مدافع حقوق پناهندگان در آلمان Pro Asyl اقدام دولت را محکوم کرده و بازگرداندن پناهجویان را غیرمسئولانه و غیرانسانی خوانده است. به نظر این نهاد برخلاف نظر وزیر کشور آلمان افغانستان امن نیست.

دولت آلمان پیش تر اعلام کرده بود که از پناهجویان رد شده ای که داوطلبانه به کشور خودشان بازگردند، پشتیبانی مالی می کند. وزیر کمک های عمرانی آلمان هفته گذشته اعلام کرد که برای این منظور در ٣ سال آینده ١٥٠ میلیون یورو بودجه تصویب شده است.

اما تنها بخش کوچکی از ١٢ هزار افغان که مجبور به ترک خاک آلمان شده اند از این برنامه استقبال می کنند. در ماه فوریه امسال ١٢٥ پناهجوی افغان در چارچوب این برنامه به کابل بازگشتند. اما اکثر پناهجویان حاضر به بازگشت داوطلبانه نیستند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here