افغانستان یادداشت تفاهم‌ با سویدن درباره مهاجرین را رد کرد

0
1390

هانا: مجلس نمایندگان افغانستان یادداشت تفاهم‌ میان وزارت امور مهاجرین افغانستان و سویدن (سوئد) درباره روند برگشت مهاجرین افغان از آن کشور را رد کرد.
در جلسه امروز(چهارشنبه ۱۰ قوس/ آذر) مجلس نمایندگان این یادداشت را مخالف قانون اساسی افغانستان و کنوانسیون‌های بین‌المللی خواند.
براساس ماده ۹۰ قانون اساسی افغانستان “تصدیق معاهدات و میثاق‌های بین‌المللی یا فسخ الحاق افغانستان به آن” از صلاحیت شورای ملی این کشور است.
عبدالقیوم سجادی، نماینده ولایت غزنی و عضو کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس درباره این یادداشت تفاهم‌نامه گفت این یادداشت از یک طرف مغایر با معاهدات و کنوانسیون مهاجرت است و از طرف دیگر منافع ملی افغانستان را تامین نمی‌کند.
او افزود که نام این سند “یادداشت تفاهم‌نامه میان افغانستان و حکومت سویدن پیرامون همکاری درعرصه مهاجرت” گذاشته شده، ولی الزام‌های حقوقی آن فراتر از یک یادداشت تفاهم‌نامه است.
به گفته او اگر این سند توسط حکوم امضا شود، الزام‌های جدی در راستای اجرای آن بر دوش حکومت افغانستان خواهد شد.
او با انتقاد از عمل‌کرد دولت در این زمینه گفت در این سند به جای اینکه به بازگشت داوطلبانه مهاجرین تاکید شود به اخراج اجباری آنان بیشتر تاکید شده‌است.
آقای سجادی توضیح داد که در بخشی از این سند آمده است که برای حفظ یکپارچگی خانواده‌ها افرادی که پذیرفته نشده‌اند همراه با سایر افراد خانواده که پذیرفته شده‌اند، مجبور به ترک سوید هستند.
او این ماده را مخالف کنوانسیون‌های بین المللی خواند و گفت باید قضیه عکس آن می‌بود. در صورتیکه درخواست پناهندگی شماری از اعضای خانواده پذیرفته شده بود، باید بقیه افرادی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده بود، می‌توانستند در سوئد بمانند.
این سند قبلا از سوی معاون وزارت خارجه افغانستان امضا شده و برای تایید و یا رد به مجلس ارسال شده بود.
در نشست امروز مجلس ۱۲۳ نماینده حضور داشتند که فقط ۶ نماینده با این یاداشت تفاهم رای موافق دادند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here