عفو بین الملل: هدف اتحادیه ‌اروپا حمایت از پناهجویان نیست

0
1408

عفو بین‌الملل از سیاست پناهجوپذیری اتحادیه‌ی اروپا شدیدا انتقاد کرد. مارکوس بکو، دبیرکل این نهاد در آلمان، می‌گوید که اتحادیه‌ی اروپا، به‌جای کمک و پناه‌دادن به آوارگان و رانده‌شدگان، سیاست کنترل روند مهاجرت، جداسازی و اخراج آنان را در پیش گرفته است.

36449625_403

این نخستین مصاحبه‌ی مارکوس بکو با خبرگزاری فرانسه پس از انتصاب او به این سمت در سپتامبر سال میلادی جاری است.

وضعیت وخیم پناهجویان در ترکیه

دبیرکل جدید عفو بین‌الملل در آلمان در این گفت‌وگو از جمله در رابطه با “توافقنامه‌ی پناهجویان” که در سال ۲۰۱۵ میان نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا و مقامات آنکارا به امضا رسید گفت، تردید دارد که هدف اصلی انعقاد این قرارداد، “حمایت از جنگ‌زدگان” بوده باشد. او با اشاره به “شرایط غیر انسانی تحمل‌ناپذیر” ۳ میلیون پناهنده‌ی ساکن اقامت‌گاه‌های ترکیه یادآور شد که در این کشور اصولا “روند عادلانه و قانونمندی برای رسیدگی به درخواست پناهندگی” به اجرا در نمی‌آید. او تاکید کرد که بسیاری از جنگ‌زدگان سوری در ترکیه در “وضعیت اجتماعی نامطمئن و متزلزلی” زندگی می‌کنند.

بازگرداندن پناهجو به کشورهای “ناامن”

مارکوس بکو هم‌چنین ضمن شرح این که آنکارا فاقد سنت و تجربه‌ی پذیرش پناهجو و اجرای قانون‌های مربوط به آن است، یادآور شد که ادارات این کشور در سال گذشته بدون توجه به اصل “عدم بازپس‌فرستادن پناهجویان به مناطقی که تضمینی برای زندگی آنان وجود ندارد”، آوارگان سوری را اخراج کرد و به کشورهایی باز‌گرداند که آزادی و جانشان به خطر افتاد. بکو هم‌چنین از شرایط ایجاد رعب و وحشت در ترکیه یاد کرد که به پیگرد و دستگیری بسیاری از روزنامه‌نگاران مستقل، کنشگران و سایر دگراندیشان در این کشور انجامیده است. او از آلمان برای پناه‌دادن به این گروه‌ها قدردانی کرد.

دبیرکل عفو بین‌الملل در آلمان، در این راستا از مقامات کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا خواست ادامه‌ی مذاکرات خود با ترکیه را تنها بر اساس “حفظ ارزش‌های اروپایی” بنا کنند و مفاد قرارداد حقوق بشر ژنو را به مرحله‌ی اجرا بگذارند.

سیاست نادرست پناهجویی آلمان

مارکوس بکو، سپس طرح توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، را مورد انتقاد قرار داد و از دولت این کشور خواست در “برنامه‌های غیرمسئولانه‌ی” خود تجدید نظر کنند.  توماس دمزیر چندی پیش پیشنهاد کرده بود، پناهجویانی که از غرق‌شدن در دریای مدیترانه نجات داده می‌شوند، بلافاصله به مراکز پذیرش پناهجو در آفریقای شمالی بازگردانده شوند.

بر اساس طرح یادشده این مراکز، مسئول بررسی درخواست پناهندگی نجات‌یافتگان هستند. مارکوس بکو گفت که در این کشورها، حقوق بشر به ویژه از سوی مقامات کشوری و ادارات آن‌ها نادیده گرفته می‌شود.

دبیرکل عفو بین‌الملل در آلمان هم‌چنین از سیاست این کشور مبنی بر ممنوعیت پیوستن افراد خانواده‌‌های پناهندگان سوری تا ۲ سال، انتقاد کرد و گفت که این تصمیم بدون توجه به “شرایط اسف‌بار” پناهجویان اتخاذ شده است. او از مقامات آلمانی خواست که تقاضای این گروه از پناهجویان را با توجه به شرایط خاص هر یک از آنان و بر اساس مواد کنوانسیون ژنو مورد بررسی قرار دهند.

مارکوس بکو هم‌چنین تاکید کرد، پناهجویان زیر ۱۸ سالی که بدون همراه به آلمان وارد می‌شوند، باید بتوانند ابتدا با حقوق قانونی خود آشنا شوند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here