فرانسه‌\ کودکان رانده‌شده از جنگل کاله وادار به کار اجباری شدند

0
3156
A migrant cries as she waits to leave the "Jules Ferry" reception centre, next to the recently demolished "Jungle" migrant camp after a massive operation to clear the settlement, on November 3, 2016, in Calais Over 350 women and their young children, still living at the "Jules Ferry" reception centre run by charities, left in Calais after the demolition of the infamous "Jungle" migrant camp were to be bussed to shelters across France on November 3, 2016. The dismantling of the informal part of the camp that once housed up to 10,000 migrants, most of whom hoped to reach Britain, was completed on the night of October 31, 2016. / AFP PHOTO / PHILIPPE HUGUEN

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، وکلای فرانسوی نسبت به کار اجباری کودکان پناهجو جنگل کاله ابراز نگرانی کرده‌اند.

این کودکان پس از تخریب اردوگاه کاله به دست نیروهای امنیتی فرانسه به مراکز مددکاری ظاهراً امنی موسوم به «مراکز استقبال» در نقاط مختلف این کشور فرستاده شدند، اما مصاحبه‌های حقوقی با این کودکان به فاش‌شدن مواردی هنوز اثبات‌نشده از بهره‌کشی انجامیده است. بر این اساس، کودکانی که بدون همراهی افراد بزرگسال خانواده در مراکز استقبال پذیرفته شدند، به انجام کار رایگان در مزارع برای چیدن سیب جهت ارسال به سوپرمارکت‌های فرانسوی گماشته شده‌اند.

این کودکان و نوجوانان به وکلای خود گفته‌اند که به‌دلیل هراس از کاسته‌شدن بخت‌های پذیرش درخواست پناهندگی‌شان در بریتانیا، از سخن‌گفتن راجع به این موضوع امتناع کرده‌اند.

از بامداد دوشنبه ۲۴ اکتبر تخلیه اردوگاه پناهجویان در بندر کاله فرانسه، موسوم به «جنگل» آغاز شد و دست‌کم دو روز به طول انجامید. در این اردوگاه بین شش هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار پناهجو در سودای رسیدن به بریتانیا زندگی می‌کردند که ۸۰۰ تن از آنان را کودکان تشکیل می‌دانند. از میان این کودکان، حدود ۴۰۰ نفر از شرایط پذیرش پناهندگی در بریتانیا برخوردار بودند.

کودکان پناهجو: کاله بهتر بود

سازمان خیریه «مسیر امن بریتانیا» با ۳۳ پناهجوی زیر ۱۸ سال راجع به شرایط آنها پس از اردوگاه کاله مصاحبه کرد. به گزارش گاردین، یک چهارم این کودکان گفته‌اند که در مراکز استقبال از زمان پذیرش ــ یعنی حدود چهارهفته ــ هنوز به آنها لباس تمیز داده نشده‌است.

همچنین نزدیک به ۴۰ درصد این مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که زندگی بهتری در اردوگاه کاله داشتند.

یکی از این مصاحبه‌شوندگان می‌گوید: «وحشتناک است. همه روز کار می‌کردیم و سیب می‌چیدیم و برای خودمان هیچی به جز سیب‌های گندیده برای خوردن باقی نمی‌ماند.» کودک دیگری نیز گفته که بعدازظهرها در طول هفته باید چهار کیلوگرم میوه می‌چیده.

بر اساس قانون دابلین، کودکانی که اقوامی در بریتانیا دارند می‌توانند به خانواده خود بپیوندند. در ماه سپتامبر سال جاری نیز گروهی از فعالان حقوق بشر به نام «شهروندان بریتانیا» فهرستی از کودکان دارای شرایط پذیرفته‌شدن در بریتانیا را به وزارت کشور لندن ارائه دادند.

وزارت کشور بریتانیا نیز پیشتر از احتمال پذیرش ۱۵۰ کودک تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here