پناهجویان اردوگاه‌های نائورو و مانوس استرالیا به آمریکا می‌روند

0
2586

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، مالکوم ترنبول، نخست‌وزیری استرالیا و پیتر داتون، وزیر مهاجرت این کشور یک‌شنبه ۲۳ نوامبر/۱۳ آبان اعلام کردند که پناهجویان کمپ‌های جزیره مانوس و نائورو در ایالات متحده آمریکا اسکان مجدد داده خواهند شد.

ترنبول توافق بین استرالیا و آمریکا برای انتقال پناهجویان مانوس و نائورو را توافقی «یک‌نوبتی» توصیف کرد که پس از این تکرار نخواهد شد. به گفته او این توافق تنها در مورد آن دسته از پناهجویان خواهد بود که همین حالا در مراکز رسیدگی به درخواست پناهجویی در جزیره مانوس و نائورو قرار دارند و شامل افراد دیگری نخواهد شد که در آینده در تلاش برای رسیدن به استرالیا به این مراکز منتقل می‌شوند.

ترنبول افزود که کودکان، زنان و خانواده‌ها در اولویت انتقال قرار دارند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز یک‌شنبه در جریان بازدید خود از نیوزیلند گفت که ایالات متحده آماده پذیرش و اسکان پناهجویانی از جزیره مانوس و نائورو است که کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان (UNHCR) آنها را توصیه کرده.

مرهمی بر زخم عمیق پناهجویان به استرالیا

اگر طرح استرالیا و آمریکا به موفقیت دست یابد، جمعیت اردوگاه‌های بدنام پناهجویان استرالیا در خارج مرزهای این کشور به شدت کاهش خواهد یافت.

از سال ۲۰۱۳ و تحت رهبری دولت محافظه‌کار ترنبول، پناهجویانی که در تلاش برای رسیدن به استرالیا هستند در مسیر حرکت خود با قایق به این کشور تحت سیاست‌های مهاجرتی بسیار سختگیرانه دولت این کشور بازداشت شده و به یکی از اردوگاه‌ها در جزیره مانوس در پاپوا گینه نو و یا در نائورو فرستاده می‌شوند.

تاکنون گزارش‌های متعددی درباره شرایط ناگوار و بکارگیری خشونت علیه پناهجویان در این اردوگاه‌ها منتشر شده است.

در سال جاری، دو سازمان حقوق بشری عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به وضعیت پناهجویان و رفتار غیرانسانی استرالیا و نادیده گرفتن عامدانه شرایط وخیم این افراد به شدت از دولت این کشور انتقاد کردند.

گاردین نیز پیشتر در گزارشی از خشونت سیستماتیک علیه پناهجویان در اردوگاه نائورو پرده برداشته‌بود. پناهجویان تا کنون چندین بار در اعتراض به شرایط اردوگاه نائورو دست به شورش زدند اما اغلب این شورش‌ها به‌دست پلیس استرالیا و نیروهای محلی شدیداً سرکوب شد.

در حال حاضر بیش از ۴۵۰ ایرانی که درخواست همگی آنها برای پناهندگی رد شده در اردوگاه‌های نائورو و مانوس به‌ سر می‌برند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here