بحران ترکیه بر شمار پناهجویان ترک آلمان افزوده است

0
1263

بقلم جواد طالعی

دستگیری‌ها و اخراج‌های گسترده پس از کودتای نافرجام ١۵ ژوئیه ترکیه، سبب شده است که بر شمار پناهجویان ترک آلمان به شدت افزوده شود. همزمان این نگرانی وجود دارد که بحران داخلی ترکیه از طریق میلیو‌ن‌ها شهروند ترک ساکن آلمان، به این کشور سرایت کند.

روزنامه “بیلد” آلمان، روز شنبه ۵ نوامبر گزارش داد که بحران سیاسی ترکیه بر شمار پناهجویان ترک‌تبار در آلمان افزوده است. برپایه این گزارش، در ٩ ماهه نخست سال جاری دو برابر تمام سال ٢٠۱۵ پناهجوی ترک به آلمان وارد شده‌اند.
این خبر در روزهائی انتشار یافته که شهرهای مختلف آلمان صحنه تظاهرات گسترده کردهائی هستند که به سیاست سرکوب دولت ترکیه اعتراض دارند.

روز شنبه ۵ نوامبر، تنها در شهر کلن، بیش از ۶ هزار معترض به سرکوب‌های ترکیه دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات بدون هیچ حادثه‌ای برگزار شد، اما در تظاهراتِ یک شهر دیگر، دست کم ٤ مأمور پلیس مجروح شدند.
اعتراض‌ها به ویژه پس از دستگیری رهبران حزب دموکراتیک خلق ها و روزنامه نگاران شدت گرفته است.

سیاستمدارن آلمان بیمناک آن هستند که اختلاف نظر بر سر سیاست‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، سبب تشدید شکاف و درگیری‌های شدید میان بخشی از حدود ٣ میلیون ترک و کرد مقیم آلمان شود.
نخست وزیر ایالت “نوردراین وستفالن”، از ترک تباران ساکن آلمان خواسته است که بحران داخلی کشور خودشان را به بحران جامعه آلمان تبدیل نکنند.
همزمان، رئیس انجمن ترک‌های آلمان نیز ابراز نگرانی کرده که کار به درگیری میان طرفداران و مخالفان دولت ترکیه در آلمان بکشد. وی از هم میهنان خود خواسته است که نگذارند احساساتشان علیه یکدیگر تحریک شود.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here