یک ایرانی مهاجر موفق به دریافت جایزه “میراث آمریکایی” شد

0
1205

هما سرشار موفق به دریافت جایزه “میراث آمریکایی” سال ۲۰۱۶ از سوی هیئت مدیره شورای وکلای مهاجرت ایالات متحده شده است.

هیئت مدیره شورای وکلای مهاجرت ایالات متحده آمریکا جایزه “میراث آمریکایی” سال ۲۰۱۶ خود را به دو زن روزنامه نگار اهدا کرده است: هما سرشار، روزنامه نگار سرشناس ایرانی – آمریکایی و سونیا نازاریو، روزنامه نگار آرژانتینی – آمریکایی.

“شورای وکلای مهاجرت آمریکا” در سال ۱۹۴۶ (۱۳۲۵) تاسیس شده و یکی از مهم ترین نهاد های ناظر بر روند توسعه آمریکا از طریق جذب مهاجر به این کشور است.

این شورا هر سال جایزه ارزشمند “میراث آمریکایی” را به مهاجرانی اهدا می کند که فعالیت آنها توانسته، موجب پیشرفت دیگر مهاجران و جامعه میزبان در این کشور شود.

در وب سایت رسمی شورای مهاجرت آمریکا American Immigration Council) پیرامون فعالیت های هما سرشار که منجر به دریافت این جایزه شده آمده است: «هما سرشار چهره رسانه ای و برنده جوایز معتبر روزنامه نگاری، نویسنده و سردبیر نشریات متعدد است. او به ویژه به پژوهش های مربوط به زنان توجه بسیاری داشته است. حاصل ۵۱ سال زندگی حرفه ای هما سرشار در مقام یک روزنامه نگار بیش از ۱۵۰۰ مصاحبه است که برخی از آنها به عنوان اسناد و مراجع ارزشمند در کتابخانه کنگره آمریکا نگهداری می شود.»

هما سرشار متولد ۱۳۲۵ در شیراز، نویسنده و روزنامه نگار ایرانی است که در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد. او مدرک کارشناسی اش را در رشته ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران و همین طور کارشناسی ارشدش را در رشته مدیریت ارتباطات از دانشگاه آنبرگ واقع در کالیفرنیای جنوبی دریافت کرده است و دارای مدرک دکترای افتخاری روزنامه نگاری از دانشگاه جهانی آمریکاست.

کتاب “شعبان جعفری” هما سرشار، حاصل گفت وگوی او با چهره معروف کودتای ۲۸ مرداد است. از دیگر آثار او می توان به کتاب “تاریخ یهودیان ایران” اشاره کرد. سرشار همچنین برای کمک به انتشار دانشنامه ایرانیکا، به همراه گروه دیگری از ایرانیان، کمک های مالی جمع آوری کرده است.

خانم سرشار فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۹۶۴(۱۳۴۳) در ایران و با مجله “زن روز” آغاز کرد و از نخستین نسل از مهاجرانی بود که پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) تن به تبعید خود خواسته داد و به آمریکا مهاجرت کرد.

او در دیار غربت از فعالیت مطبوعاتی دست نکشید و در حوزه های گوناگون نوشتاری، شنیداری و دیداری به فعالیت های رسانه ای خود ادامه داد.
مجموعه تلاش های اجتماعی و فرهنگی هما سرشار به حوزه رسانه ای محدود نبوده است. او در عرصه توسعه حقوق بشر و رفع تبعیض های مذهبی، قومی و جنسیتی در جامعه جهانی، کوشش های چشمگیری داشته است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here