«مهم‌ترین عامل ترک‌ تحصیل کودکان افغان؛ توهین و تحقیر در مدارس دولتی ایران»

0
1505

مدیر یک مدرسه ویژه کودکان افغانستانی در ایران با انتقاد از وضعیت تحصیل این کودکان می‌گوید که تا ذهنیت شهروندان ایرانی نسبت به کودکان افغان اصلاح نشود٬ نمی‌شود انتظار داشت که آنها «صلح‌طلب» باشند.

روزنامه شهروند در شماره روز چهارشنبه ۷ مهر خود گزارشی از نشست «آموزش کودک راهی به سوی صلح» در تهران منتشر کرد. بنا بر این گزارش نادر موسوی، مدیر مدرسه فرهنگ برای کودکان بازمانده از تحصیل افغانستانی که یکی از سخنرانان نشست بود٬ گفته است: «مهم‌ترین عامل ترک‌ تحصیل کودکان افغان، توهین و تحقیر در مدارس دولتی ایران است.»

به گفته آقای موسوی٬ «متاسفانه کودکان ایرانی، تفکرات مثبتی نسبت به کودکان افغانستانی ندارند» و این افکار «بازتاب تفکرات خانواده آنهاست».

او خواستار رفع تبعیض‌ها و اصلاح نگاه به شهروندان افغانستانی ساکن ایران شد و گفت که «خیلی از کودکان افغان، درنامه‌هایی که ما از آنها می‌خواهیم برای ایرانیان بنویسند، از برخوردها گلایه می‌کنند.»

به گفته این مدیر مدرسه٬ تا این موارد اصلاح نشود نمی‌توان از کودکان افغانستانی انتظار داشت که «صلح‌طلب» باشند.

به تازگی با استناد به دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران که گفته است «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند» گزارش‌های رسمی از بهبود وضعیت و کاهش مشکلات روایت می‌کنند.

با این حال خبرگزاری مهر گزارش داده است که امسال دانش‌آموزان افغانستانی ساکن ایران با گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی و تا تاریخ ۶ مهر ۱۳۹۵ هنوز موفق به دریافت کتاب های درسی نشده‌اند.

مدیرکل نظارت بر نشر مواد آموزشی آموزش و پرورش دلیل این امر را ثبت نام نکردن دانش آموزان افغانستانی در سامانه اینترنتی پیش بینی شده به علت نداشتن مجوز اقامت بوده است، اما به زودی کتاب در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here