دو جوان بلوچ جوان توسط مامورین رژیم کشته شدند.

0
2394

دو جوان بلوچ در پاسگاه کَرتی در روستای “لیردف” از توابع شهرستان جاسک در استان هرمزگان، توسط مامورین رژیم کشته شدند.

روژی کورد: روز جمعه ۲۵ ماه مه ۲۰۱۸ میلادی برابر با ۴ خرداد ۱۳۹۷ شمسی، دو جوان بلوچ با نام‌های “رامین گرگیج” ۲۶ ساله و “راشد بلوج” ۲۵ ساله در پاسگاه کَرتی در روستای “لیردف” از توابع شهرستان جاسک در استان هرمزگان، توسط مامورین رژیم با پرتاب سنگ کشته شدند.

این دو جوان بلوچ در حالی که با یک خودرو حامل سوخت کسابت می‌کردند، در پاسگاه کَرتی توسط مامورین رژیم با پرتاپ کردن سنگ به سمت خودرو این دو جوان در نهایت یک سنگ با سر رامین گرگیج راننده خورد برخورد می‌کند و با بیهوش شدن وی و واژگون شدن خودرو، هردو جوان جان خود را از دست دادند.

سیستان و بلوچستان فقیرترین استان ایران است. برخی از فعالان بلوچ، سنی بودن اکثر بلوچ‌های ایران را دلیلی بر تبعیض و عمدی بودن عدم برنامه‌ریزی برای توسعه‌یافتگی مناطق این استان از سوی دولت مرکزی شیعه می‌دانند.

هرجا صحبت از آمار‌هایی درباره سوء تغذیه، مردودی، بازماندگی از تحصیل، کمبود معلم و فقر باشد، بی شک نامی از استان سیستان و بلوچستان برده می شود.

 وسعت جغرافیایی استان، پراکندگی جمعیت، دوزبانه بودن مردم، فقر مالی و فرهنگی و اولویت نبودن تحصیل برای خانواده‌ها مزیدی بر علت شده تا سرزمین اساطیری از قافله‌ی امکانات آموزشی محروم بماند تا بیشترین آمار بازمانده از تحصیلی و مردودی را در این استان شاهد باشیم.

وضعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان موجب پراکندگی جمعیت این استان شده است و همین مسئله کمبود مدرسه به نسبت پراکندگی استان و معلم را برای این استان در پی داشته است. نرخ باسوادی در این استان ۷۹ درصد است که نسبت به میانگین کشوری که ۸۶ درصد است، اختلاف ۷ درصدی دارد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here