حمایت صریح  مولوی عبدالحمید از تجمعات اعتراضی مردم

0
2294

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل  سنت زاهدان و یکی از رهبران برجسته اهل  سنت ایران در مراسم امروز جمعه ۱۵ دی  نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به اعتراضات اخیر در نقاط مختلف کشور، بر لزوم توجه مسئولین به خواسته‌ها و رسیدگی به مشکلات مردم تاکید کردند.

ایشان بر خلاف مواضع برخی از اصلاح طلبان ، با حمایت از تجمعات اعتراضی مردم در کشور  گفتند “مردم باید  تلاش کنند تجمعات‌شان به خشونت کشیده نشود و به اموال عمومی مردم آسیب وارد نکنند”. مسئولین امر نیز باید به تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی که این‌روزها در کشور در جریان است توجه کنند و حرف معترضین را بشنوند. باید تا جایی که دین اسلام و قانون اساسی آزادی داده است به مردم آزادی داده شود و فشارها برداشته شوند. مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: باید یکسری تغییرات در سیاست‌ها و قوانین کشور ایجاد شود تا مشکلات مردم حل شوند و رضایت ملت حاصل شود.

مولانا عبدالحمید «شنیدن خواسته‌های مردم» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: مهم این است که مردم دیده شوند و خواسته‌های آنان شنیده شوند.  مردم از یک طرف با مشکل کمبود درآمد و از طرف دیگر با فشارهای شدید اقتصادی و هزینه‌های سنگین زندگی مواجه هستند. بیکاری و فقر بسیار زیاد است. مسئولین امر باید این مشکلات را ببینند و در تمام شرایط با مردم همراه باشند و با آشنایی به رنج‌ها و مشکلات آنان، در صدد حل آنها برآیند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان (۱) مولانا عبدالحمید در این مراسم اظهار داشتند: مسئولین دنبال سیاست‌ها و کارهای کلان هستند، اما علما و ائمه جمعه به‌خاطر ارتباط نزدیکی که با مردم دارند بیشتر و بهتر از خواسته‌ها و مشکلات آنان آگاهی دارند. به‌همین دلیل ما بارها تاکید کرده‌ایم که مردم خواستار «تغییرات» هستند.  بسیاری از سیاست‌ها و قوانین در شعبه‌ها و شئونات مختلف نیاز به تغییر دارند. بسیاری از قوانین تجربه‌ شده‌اند که پاسخگوی نیاز جامعه نیستند و نیاز به اصلاح دارند. هر قانونی که نتواند مشکلات مردم را حل کند و مانعی بر مسیر حل مشکلات ایجاد کند باید تغییر داده شود.

دیروز پنجشنبه  اخباری در استان سیستان و بلوچستان منتشر شده بود مبنی بر اینکه امامان جمعه اهل سنت توسط ارگانهای حکومتی و حتی برخی از اصلاح طلبان استان تحت فشار قرار گرفته بودند تا بر علیه تجمعات مردمی موضع گرفته و آنها را اغتشاش و مخا نظم اجتماعی قلمداد کنند. برخی از فعالان از جمله کمپین فعالین بلوچ، ستاد هماهنگی اعتراضات بلوچستان (سهاب) و دکتر  عبدالستار دوشوکی  از علما درخواست کرده بودند تسلیم فشارها نشوند و در کنار مردم قرار بگیرند. عبدالستار دوشوکی در نامه سرگشاده ای (۲) خطاب به علمای اهل سنت استان که در فضای مجازی بصورت گسترده ای انتشار یافته نوشته بود: “امیدوارم هرگز این شائبه در ذهن هیچ بلوچ یا اهل سنتی بوجود نیاید که خدای ناکرده برخی از علما را به دلیل همراهی و همسویی با بلندگوهای حکومتی به “سیاستمداری مبتنی بر عدول از اصول” ملامت کنند.  امروزه ما می بینیم که علمای شیعه جایگاه والای خود در بین برادران و خواهران هموطن شیعه  را به دلیل  چهل سال همراهی با ستمگری و ظالم و پشت کردن به مظلوم را از دست داده اند. شعارهای اخیر ضد آخوندی در قم و یزد و  مشهد و بقیه شهرهای مذهبی کشور، و سوزاندن عکس کسی که زمانی آن را در ماه می دیدند،  بسی عبرت آور است. امیدوارم سرنوشت آنها، اگرچه امروز مست در قدرت هستند، آینه عبرتی باشد برای همه ما”.

اکثر امامان جمعه اهل سنت در شهرهای مختلف سنی نشین کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و گلستان از تجمعات اعتراضی مردم در طی هفته اخیر دفاع کردند و آن را بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی حق مشروع و قانونی مردم معترض دانستند.

امام جمعه پشامگ از شهرستان سرباز نیز با انتقاد از سرکوب معترضان تجمع های اخیر را حق ملت دانست.  مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ در خطبه های نماز ۱۵ دی ماه با انتقاد از سرکوب معترضان گفت: “این تجمع و حق خواهی حق ملت است و دولت وظیفه دارد حرف مردم را گوش کند.”  وی افزود: ” گرانی و بیکاری به آخرین حد خود رسیده است و دولت نباید معترضان را سرکوب کند سرکوب معترضان خلاف عدالت است.”

مولوی محمد حسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر در استان گلستان در خطبه های این هفته با اشاره به نا آرامی های اخیر کشور ضمن اظهار تاسف از جان باختن شماری از هموطنان، خطاب به مسئولین کشور  گفتند: فریاد اعتراض ملت را بشنوید تا علیه حکومت شعار ندهند.

مولوی عبدالسلام ملازاده امام جمعه اهل سنت مسجد النبی ایرانشهر در خطبه های نماز جمعه امروز  ۱۵ دی با اشاره به فقر، محرومیت شدید و مشکلات معیشتی مردم گفت: مردم حق دارند اعتراض خود را قانونی طلب کنند. فقط نباید اغتشاش شود و به امکانات عمومی صدمه زده شود. ایشان بر اصل ۲۷ قانون آزادی تجمعات صحه گذاشتند که مردم حق فریاد زدن مشکلاتشان در قالب تجمعات را داشته باشند و اینکه این آزادی چرا از مردم سلب شده است؟

مولوي محمد طيب ملازهی امام جمعه اهل سنت مسجد نور ايرانشهر در خطبه های نماز جمعه امروز در مورد اتفاقات اخير واكنش نشان داد و گفت: من از اين تريبون صداي مردم رو به گوش دولت ميرسانم: امام در اول انقلاب گفتند: آب و برق را مجاني ميكنیم ما هم انقلاب کردیم به اسم اسلام و زیر سایه اسلام تا معیشت مردم بهتر بشه نه بدتر.  قبض برق منزل من ۶۰۰ هزار تومان آمده! آقاي روحاني ما به شما به عنوان يك فرد تحصيلکرده راي داديم كه اقتصاد مردم را بهتر بكني نه اينكه به بهانه ۴۵ هزار تومان يارانه همه چيز را گران !  بله اغتشاش نباید کرد اما مردم حق اعتراض دارند. بالاخره شما مسولين يک فکري به حال معيشت و اشتغال مردم بكنيد.

مولوی خلیل احمد شیخ احمدی امام جمعه اهل سنت مسجد احناف  شهرستان باخرز خراسان رضوی در خطبه های نماز جمعه امروزبا اشاره به حق قانونی مردم در اعتراض کردن به دور از اغتشاش گفتند:  دیگه ما نمیگیم باید به  مطالبات اهل سنت ایران توجه شود  بلکه میگوییم  باید به مطالبات  همه ایرانیان توجه شود .

بر اساس گزارش های رسیده از استان مردم بعد از نماز جمعه اهل سنت در برخی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان  از جمله زاهدان به تظاهرات موضعی و  سر دادن شعار و طرح خواسته های خود پرداختند.

مراجع:

۱ ـ  https://abdolhamid.net/persian/2018/01/05/3580/

۲ ـ http://www.balochcampaign.info/?p=13345

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here