بیماری تنفسی و پوستی هدیه مسئولان شهرداری برای مردم حاشیه نشین

0
1022
محله قاسم آباد زاهدان سالهاست که به دلیل عدم توجه مسئولان با مشکلات عدیده ای رو برو است که نه تنها هیچ یک از مسئولان تاکنون اقدامی مساعد برای این محل انجام نداده اند بلکه بیماری های تنفسی و پوستی را برای شهروندان آن مناطق به ارمغان آورده اند.

به گزارش هامون، بلوار جام جم زاهدان را به سمت میدان کشاورز و از آنجا را به سمت میدان کارگر طی کنیم اولین محله ای که سمت راستمان می بینیم را قاسم آباد می گویند، وقتی وارد این محله می شویم، چیزی جز کوچه های خاکی، نقاطی پر از زباله های خانگی، عدم وجود بهداشت در محل، عدم وجود شبکه آبرسانی بهداشتی و هزاران مشکل دیگر دیده نمی شود.

مدرسه ای هم که در آنجا از سوی اداره کل نوسازی مدارس احداث شده فاقد آب آشامیدنی و لوله کشی است که در این خصوص تانکرهای سیار کار این شبکه را انجام می دهند.
یکی از اهالی که کنجکاوی خبرنگار ما را دید به سراغ وی می آید و بعد از فهمیدن از علت کار با کنایه ای می گوید: اینجا محلی نا آشنا برای مسئولان نیست اما آنها نمی خواهند و یا نمی توانند مشکلات مردم این منطقه را ببینند.
جمالزهی ادامه می دهد: این منطقه یکی از مناطق حاشیه ای شهر زاهدان است که همچنان فاقد آب آشامیدنی  بوده و پس از سالها زندگی مردم این منطقه هیچ کس برای ساکنان این منطقه هیچ اقدامی نکرده است.
وی می افزاید: برخی از مسئولان به این منطقه آمده و رفته اند اما تاکنون هیچ یک از وعده های آنان محقق نشده است.
این شهروند خطاب به خبرنگار ما تاکید می کند شما نیز نباید اینجا وقتت را تلف کنی چون تاکنون هیچ گوشی شنوای دردها و رنج های ما نبوده و نخواهد بود.
یک پیرزن نیز از دور با قدم های کوتاه و با صدای نالان خود را به خبرنگار ما می رساند و می گوید: بیماری تنفسی و پوستی به دلیل وجود زباله ها و خاکی بودن منطقه نصیب بیشتر مردم منطقه شده است، بسیاری از مردم به دلیل نداشتن پول و بیمه نتوانسته اند به دکتر بروند.
بلوچزهی می افزاید: ما عمرمان دیگر کفاف دیدن منطقه ای آباد و مناسب را نمی کند اما از سوی ما به مسئولان بگویید که کمی به فکر فرزندان ما باشند که به جرم هم خانه بودن با ما باید با مشکلات این منطقه بزرگ شوند.
وی ادامه می دهد: باور کنید اگر من هم پول کافی می داشتم یک ثانیه هم در این منطقه نمی ماندم، اما زندگی ما در قاسم آباد به دلیل نداری است، درآمد خاصی مردم این منطقه ندارند باید با فروش مرغ زنده، کارگری و غیره روزی خود را بدست آورند.
منطقه قاسم آباد یکی از قسمت‌های حاشیه‌نشین و نابسامان در زاهدان است که از نظر تجهیزات و تأسیسات شهری با هیچ یک از معیارها و استانداردهای موجود شهری تطابق ندارد و ساکنان آن در فقر مطلق به سر می‌برند.
حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت شهری زاهدان در نقاط حاشیه‌‌ای شهر زندگی و بخش زیادی از جمعیت آن در فقر و بیکاری مطلق به سر می‌برند و از حداقل امکانات برخوردارند که باید برای رفع مشکلات آنها تدابیری اتخاذ شود.
مهم‌ترین ویژگی اجتماعی حاشیه‌نشینان شهر زاهدان جوانی خانوارها است، با این حال سطح سواد والدین این خانوارها بسیار پایین است.
فقر فرهنگی و مشکلات مالی و مقایسه زندگی دیگر شهرنشینان که از امکانات امروزی برخوردارند، موجب ایجاد نارضایتی عمیق در بین مردم حاشیه‌نشین می‌شود به همین دلیل ناهنجاری‌های اجتماعی در این مناطق سریعاً رشد می‌کند.
بنا به گفته کارشناسان یکی از علل پیدایش و گسترش حاشیه‌نشینی مهاجرت‌های بی رویه روستاییان به شهرها است که باید مسیر مهاجرت از روستا به شهر روند طبیعی به خود گیرد و ریشه فقر در روستاها خشکانده شود،همچنین به رسمیت شناختن حقوق شهروندی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین در برنامه‌ریزی‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و تأمین اعتبار مالی و پرداخت تسهیلات برای بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی آنها نیز در بهبود وضعیت حاشیه‌نشینان مؤثر است.
ایجاد اشتغال و کار آفرینی برای حاشیه‌نشینان به ویژه در بخش‌های تولیدی کشور به منظور کاهش بیکاری و اشتغال نیز نقش بسزایی در بهبود وضعیت حاشیه‌نشینان دارد، بهترین راه برای ایجاد فرآیند جدید توسعه در اجتماعات حاشیه‌نشین، ساماندهی و بهسازی کالبدی به همراه توانمند سازی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  می باشد و عامل اصلی برای ساماندهی و توانمند سازی، حاشیه‌نشینی ایجاد مدیریت یکپارچه در سطوح ملی و محلی بوده و باید تدابیری برای بالابردن تخصص و مهارت نیروی کار موجود در نواحی حاشیه شهری از طریق آموزش‌های رسمی و فنی و حرفه‌ای برای بالابردن سطح تحصیلات و مهارت جوانان از راه تشویق به فراگیری علم و دانش اندیشیده شود.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here