با وساطت امام جمعه زاهدان، یک اعدامی از مرگ نجات یافت

0
982

با پادرمیانی مولانا عبدالحمید “عبدالغفور براهوی” پس از پنج سال ونیم، بدون دریافت دیه از قاتل فرزندش گذشت کرد. قاتل قرار بود سه‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری اعدام بشود که از چوبه‌ی دار نجات یافت.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، عبدالغفور براهویی فرزند حاجی جمعه (یکی از معتمدین طایفه براهویی) چند سال پیش در یک نزاع خیابانی در اثر ضربه‌ی چاقو جان خود را از دست داده بود. قاتل بر اساس قراری که از سوی علما و معتمدین در مسجد جامع مکی زاهدان بین طوایف اهل‌سنت گذاشته شده، توسط بزرگان طایفه ریگی تحویل حوزه دارالعلوم زاهدان و سپس تحویل مقامات قضایی شده است.

پس از صدور حکم اعدام از سوی دادگاه، بستگان قاتل چندین بار به خانواده مقتول مراجعه کردند و تلاش‌هایشان برای جلب رضایت آنان مبنی بر گذشت از قصاص ناموفق مانده بود.

پس از تعیین تکلیف برای زمان اعدام از سوی دادگاه، مولانا عبدالحمید با ارسال پیامی به پدر مقتول و دیدار با او در مسجد جامع مکی، حاج جمعه براهویی اختیار تام این قضیه را به امام جمعه اهل‌سنت سپرد.

با توجه به اینکه مقتول در یکی از ماه‌های حرام به قتل رسیده و دو دیه به خانواده مقتول تعلق می‌گیرد، در ابتدا تصمیم بر این می‌شود یک دیه بخشیده شود و یک دیه‌ی دیگر گرفته شود. سرانجام پدر مقتول رضایت می‌دهد بدون دریافت دیه از قصاص قاتل فرزندش بگذرد.

در جلسه‌ای که به همین منظور پنج‌شنبه ۱۸ آبان در دفتر مولانا عبدالحمید برگزار شد، علاوه بر معتمدین طوایف مختلف، نماینده اداره کل زندان‌های استان و اعضای شورای حل اختلاف مسجد جامع مکی نیز حضور داشتند.

مولانا عبدالحمید در این جلسه خانواده مقتول را به صبر وشکیبایی و گذشت از خون فرزند دلبندشان توصیه کردند و گفتند: قصاص و یا گرفتن دیه مقتول حق شرعی و قانونی شماست. اما صرف‌نظر کردن از اعدام قاتل و بخشش باعث خشنودی خداوند و نجات جان یک انسان می‌شود.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن تشکر از حاجی جمعه، پدر مقتول به خاطر رضایت دادن و جلوگیری از اعدام قاتل خطاب به نامبرده اظهار داشتند: خداوند به جان و مال و عمرتان و فرزندانتان برکت دهد که به‌خاطر خدا این کار پسندیده را انجام دادید. گرچه خودتان ریش‌سفید فامیل‌تان بودید، اما با مشورت علما و بزرگان قوم و فرزندانت تصمیم خوبی گرفتید. شما باعث بالا رفتن درجات فرزند بی‌گناهتان شدید.

شایان ذکر است صورت‌جلسه صلح‌نامه و بخشیدن قاتل توسط شورای حل اختلاف تهیه و به امضای خانواده مقتول و قاتل، سران وبزرگان طوایف و مادر مقتول که شاکی پرونده بود، رسید تا به مراجع قضایی و اداره کل زندانها ارائه شود.

پدر مقتول نیز ابراز داشت: از زمانی که فرزندم به قتل رسیده تا کنون افراد زیادی برای گرفتن رضایت پیش من آمدند. من فقط خواستار اعدام قاتل بودم. اما زمانی که مولانا عبدالحمید از من خواستند که از اعدام این فرد بگذرم، بنده برای کسب رضایت خداوند و به حرمت امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان از خون فرزندم بدون دریافت دیه گذشتم تا او بار دیگر به جامعه برگرد. شاید کارهای خیری انجام دهد که ما هم در ثواب آن شریک باشیم.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here