فیلم بادیگار سایه ساز تروریست در بلوچستان

0
2180

بعد از مدتها وقت گذاشتم فیلم ایرانی ببینم، به سراغ فیلم بادیگارد رفتم، چون لباس بلوچی در آن به تصویر کشیده شده بود و در تیزرهای فیلم و عکسهای منتشر شده مشاهده می شد، می خواستم ببینم چه تصویری از مردم بلوچ صحنه سازی شده است. چه ربطی بین “بادیگارد” با “لباس بلوچی” هست که این دو اسم در تصاویر منتشر شده از فیلم در کنار هم گذاشته شده اند.

کارگردان فیلم ابراهیم حاتمی کیا است که جزو طیف محافظه کار انقلابی است که تصویر بردار آرمان های انقلاب محسوب می شود و بازیگر نقش اول پرویز پرستویی است که در فیلم اسمش “حیدر” است.

شروع فیلم: بادیگاردی نگران، به همراه جمعی به سمت قلعه … سیستان در حرکت هستند فردی در این میان : دکتر دکتر خطاب می شود که در سکانس های بعدی مشخص می شود اسمش: دکتر صولتی معاون رئیس جمهور است.

نشان داده می شود که دکتر صولتی برای بازدید از دریاچه هامون به سیستان سفر کرده و بخاطر اصرار مدیر برنامه های او برای بازدید از قلعه … نیز تا … آمده اند.

فضایی صحرایی با مردمی با لباسهای بلوچی به تصویر کشیده می شوند موزیکی رعب آورد گه گاهی زیر صدا می شود و “بادیگارد” به طور مداوم از نگرانی و مسئولیت خود در قبال دکتر (صولتی) صحبت می کند، و به طور خزنده ای با یک نوع آهنگ ملایم ذهن بیننده را برای وقوع یک اتفاق ناگوار آمده می کند ناگهان یک موتور سوار “غریبه” با لباس بلوچی، ریش نیمه بلند و عمامه سیاه وارد جمعیت می شود که فورا بادیگارد به او شک می کند و پس از آنکه از بغل دستی می پرسد و متوجه می شود موتور سوار اهل منطقه نیست، به سمت او آتش می گشاید، و در حالی نقش بر زمین می شود که گویا دکمه ای برای منفجر کردن بمب به دست دارد و در آخرین لحظات و علیرغم تیرخوردن دکمه را می زند و بووووووم (بمبی قوی منفجر می شود)

سکانس بعد: شبکه خبر صدا و سیما را نشان می دهد که می گوید: دکتر صولتی که برای بازدید از دریاچه هامون به “بلوچستان” سفر کرده بودند هدف حمله انتحاری تروریستی قرار گرفته و به شدت مجروح شدند.
دقت بفرماید: هامون در منطقه سیستان و در شمال استان در مرز با افغانستان قرار دارد، اما مجری شبکه خبر عامدانه اسم “بلوچستان” را می برد و هیچ خبری از “سیستان” نیست.

سکانس بعد: گزارشگری لجوج را نشان می دهد که برای تهیه گزارش دقیق به فرودگاه رفته و در کنار هواپیمای حامل “دکتر صولتی” در حال به تصویر کشیدن واقعه است. از طرفی تصویر خون نشان داده میشود و از طرفی بارها در خلال صحبت های خود تکرار می کند “حادثه خونین تروریستی”!
سکانس های بعد: همه از شجاعت بادیگارد صحبت می کنند که توانسته بود با دقت و سرعت عمل خود خسارات را به کمترین حد ممکن برساند. بادیگار با چهره ای مذهبی، چفیه، اذان نماز صبح، اسم حیدر و بچه حفاظت اطلاعات فردی از خودگذشته که حتی دوست ندارد ترفیع پیدا کند و یا صدا و سیما اسمی از شجاعت او به میان ببرد و در خلال صحبت ها به عنوان ناجی مردم “بلوچ” از دست تروریست هایی معرفی می شود که وانگهی آنها هم لباس بلوچی به تن دارند!

من هیچی شمایی که بلوچ نیستید، با دیدن این فیلم که کلید واژه های اصلی آن “بلوچستان” ، #بلوچ ، #انتحاری و #تروریست هستند چه برداشتی می کنید؟
چرا کارگردان فیلم، برای تصویر برداری فیلم به طور پیشفرض این منطقه را به تصویر کشید؟
چرا فرد انتحاری را با “لباس بلوچی” به تصویر کشید؟
چرا صدا و سیما عامدانه از واژه #بلوچستان استفاده کرد؟
و ده ها چرای دیگر.
همین فیلم ها هستند که باعث می شود در استان های مرکزی کشور، به پلاک خودرو “بلوچستان” ، لباس بلوچی و حتی زبان بلوچی به نحو دیگری بنگردند.

همین صدا و سیماست که جریان سازی می کند و نه تنها از نگاه مسئولان که در نگاه مردم ایران هم بلوچ را یک “دشمن” بالقوه به تصویر می کشند و دود غلیظ آن را متعمدانه به چشم مردم مظلومی می فرستند که در تمام شاخصه های آماری در محروم ترین شرایط ایستاده اند. گویا این فقر و محرومیت کافی نیست، باید تروریست هم معرفی شوند.
ما مردم بلوچ به این تصویر سازی های غلط اعتراض داریم

#حبیب_الله_سربازی
۲۹ مهرماه ۹۶

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here