سوختبران قاچاقچی نیستند

0
2170

نماینده رژیم در  ایرانشهر و سرباز گفت: برای پایان دادن به کولبری و قاچاق سوخت از استان سیستان و بلوچستان می‌توانیم با ایجاد تشکیلات سی‌ان جی هم از گاز منطقه بهره ببریم و هم اشتغالزایی کنیم.

نعمیم امینی فرد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره آثار فروش سوخت از استان سیستان و بلوچستان بر اقتصاد کشور گفت: قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان پدیده ای بوده است که از سالیان گذشته وجود داشته است و آنچه نیاز داریم  برخورد منطقی و عالمانه است.

وی در ادامه افزود: البته در حال حاضر این قاچاق محدودتر شده است. چنانچه درباره بنزین این شیفت قیمتی دیگر وجود ندارد عملا این مساله منتفی است و بیشتر درباره نفت گاز است و نابسامانی اصلی که وجود دارد انسداد مرزهاست.

بالا بردن قیمت سوخت، عامل مقابله با قاچاق سوخت از سیستان و بلوچستان نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه برداشتن یارانه بنزین و نزدیک شدن رقم آن با آنچه در کشورهای دیگر ارائه می‌شود، علت حذف بنزین از قاچاق در سیستان و بلوچستان بوده است، تصریح کرد: اینکه قیمت سایر سوخت ها هم به نرخ بین المللی عرضه شود شاید قاچاق سوخت را از این منطقه کاهش دهد اما مشکل استان حل نمی شود.

به مهندس زنگنه پیشنهاد ایجاد تشکیلات سی‌ان جی را دادم

وی در ادامه افزود: ما باید روی مزیت ها برنامه ریزی کنیم، یکی از آنها وجود گاز در منطقه است، من به آقای مهندس زنگنه پیشنهاد دادم که تشکیلات سی ان جی را با سرمایه گذار خارجی راه بیندازند حتی ما سرمایه گذار هم معرفی کردیم. چنانچه هم اشتغال آفرینی می‌کند و هم می‌توانیم سوخت را به کشورهای همسایه از جمله پاکستان که در این زمینه ضعیف است، صادر کنیم.

امینی فرد با اشاره به معرفی سرمایه گذار به وزیر نفت، تاکید کرد: متاسفانه به دلیل سیستم بروکراسی موجود و تحمیل آن بر سرمایه گذاران اگر چه رقم پایین  و در حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود اما به دلیل موانع بسیار در مسیر کار از انجام آن منصرف شد.

نماینده مردم ایرانشهر و سرباز و دلگان و فنوج و لاشار و بنت وآشار با اشاره به اینکه «قبلا از مرزهای این استان با کشورهای همسایه تجارتی صورت می‌گرفت که مردم منطقه از آن بهره می‌بردند»، تاکید کرد: عدم پیگیری راهکارهای منطقی مانند بازارچه‌های مرزی که عملا وجود دارند اما عملا فعال نیستند؛ به عبارتی نتوانستند از این مزیت تجارت مرزی که یکی از مزیت‌های نسبی استان سیستان و بلوچستان است بهره ببرند.

از لفظ قاچاقچی استفاده نکنیم

وی با بیان اینکه بیشترین مرز دریایی و خشکی کشور در این منطقه است، تصریح کرد: نوعی محرومیت عمیق تاریخی عمیقی نیز در این منطقه است که با مشکل بیکاری که در سالهای اخیر با آن در همه اقشار حتی قشر تحصیل کرده‌ روبرو شده‌ایم؛ بر همین اساس قاچاق سوخت گسترش پیدا کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه افزود: به نظر من نباید برای این افراد لفظ قاچاقچی را به کار برد همانطور که مقام معظم رهبری گفتند؛ فردی که به صورت کولبری چیزی را جابه جا می کند نباید نام قاچاقچی بر آنها گذاشت.

وی با بیان اینکه کولبران سوخت در سیستان و بلوچستان صرفا برای زنده ماندن چنین کاری انجام می‌دهند، تصریح کرد: این عمل مخاطرات شدیدی برای خود و سایرین در جاده ها به وجود می‌آورند. چنانچه آنها به صورت کاروانی و با سرعت های خیلی زیاد در جاده حرکت می‌کنند و همین موجب افزایش حوادث جاده ای برای این افراد شده است.

امینی فرد در ادامه افزود:ما باید برای مردم بومی این منطقه با توجه به مزیت نسبی که در صادرات گاز وجود دارد، سهمی قائل شویم. مثلا تا ۲۰ یا ۳۰ یا ۵۰ کیلو متر به شکل شرکت‌های تعاونی که قدرت انجام این کار را دارند سودی (در صورت وجود) به این مردم بدهند.

دوراهی مرگ و فقر ناتوان کننده

وی با بیان اینکه تعاونی ها الان هم حضور دارند، تاکید کرد: این تعاونی ها عملا توان خرید ندارند بنابراین از این مزیت نسبی سودی  نمی‌برند. برای حل این مشکل باید برای مردم این منطقه اشتغال ایجاد کرد و تا زمانی که فعالیتی ولو مرگبار و خطرساز وجود دارد و برای این مردم دوراهی فقرو تنگدستی ناتوان کننده و درآمدی ناچیز از آن فعالیت وجود داشته باشد؛ این گرایش باقی است.

نماینده مردم ایرانشهر تاکید کرد: استفاده از مزیت منطقه آزاد و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مناطق مراکزی استان می تواند عواملی باشد که این ریسک را بر مردم و جوانان تحمیل نکرد.

نبود نقدینگی برای تعاونی ها مانع ریشه کنی قاچاق سوخت است

وی در ادامه به بحث قانونگذاری در این زمینه پرداخت و گفت: ضعف قانونی ما مربوط به تعاونی هایی است که در مناطق مرزی از نقدینگی کافی برخوردار نیستند تا بتوانند به خرید سوخت با قیمت مصوب و ارائه آن با سود نسبتا کمی بپردازند. سود مطرح شده در این موارد بسیار اندک است و حاشیه سود چندان قابل توجه نیست درباره بنزین که عملا این سود وجود ندارد و درباره نفت گاز کم است.

امینی فرد با اشاره به تعداد افرادی که در این تعاونی ها سهیم هستند، تاکید کرد: سیستم های بانکی بنابر کمبود منابع، ریسک بالا و هزاران نفری که در تعاونی ها سهیمند، نقدینگی به سختی در اختیار قرار می‌گیرد این موضوع به لحاظ شکلی قابل انجام است اما ضمانت اجرایی و قانونی لازم در این زمینه وجود ندارد، بنابراین مانع ورود بانک‌ها می‌شود.

باید موانع بروکراتیک را برای جذب سرمایه از بین برد

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت طی این سالها سرمایه گذاری عمده ای در بخش مرکزی این استان انجام نداده است، تاکید کرد: این منطقه عملا جاذبه ای را برای بخش خصوصی ندارد و حتی معافیت مالیاتی هم وجود ندارد که بتوانیم سرمایه گذاران را تشویق کنیم. زیر ساخت های توسعه هم در منطقه پایین است

نماینده مردم ایرانشهر در پایان گفت: ما تلاش می کنیم با حمایت آقای مهندس زنگنه موانع بروکراتیک را برای جذب سرمایه حل کنیم البته مشکلات منطقه محدود به این موضوع نیست و معضلات اجتماعی بسیار بیشتر از این موارد است و پیش از اینکه اینها به معضلات امنیتی تبدیل شود باید فکری به حال آن کرد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here