مولانا عبدالحمید : “نگاه‌های تبعیض‌آمیز به اقوام و مذاهب باید از کشور برچیده شوند”

0
960

بلوچی: امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم امروز (۲۱ مهر ۱۳۹۶) نماز جمعه اهل‌سنت چابهار  ضمن تاکید بر رفع هر گونه تبعیض و نابرابری، «تغییر نگاه‌ها به اقوام و مذاهب»‌ را از مهمترین خواسته‌های جامعه اهل‌سنت برشمردند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در جمع مردم چابهار اظهار داشت: خواستۀ اهل‌سنت آن است که بین مذاهب تفاوتی وجود نداشته باشد، زیرا «مذهب» موضوعی‌ست بین بنده و پروردگارش. اهل‌سنت اعتقادی که دارد را به‌خاطر فلان عالم و مولوی اختیار نکرده است، بلکه بر این باور است که با این روش می‌تواند خدا را راضی کند، همچنین شیعه هم این مذهب را به‌خاطر جلب رضایت فلان آیت‌الله و مرجع تقلید اختیار نکرده است، بلکه اعتقادش آن است که این مذهب، راه درست بندگی پروردگار است.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان تاکید کردند: اعتقادات دینی و مذهبی نباید ملاک تعیین شایستگی افراد باشد، بلکه باید به علم، توانمندی، شایستگی، لیاقت و ایرانی‌بودن افراد توجه شود. وقتی ما از آحاد ملت ایران اعم از اقوام و ادیان و مذاهب ایرانی انتظار داریم در راستای حفظ وحدت و امنیت تلاش کنند، نباید در سایر زمینه‌ها هم بین آنان تفاوت قایل باشیم؛ اقتضای عقل و قانون نیز همین است.

ایشان تاکید کردند: نظر و دیدگاه ما آن است که هر ایرانی، دارای هر دین و مذهبی که باشد، اگر می‌تواند به کشور و مردم خدمت کند باید روی کار بیاید. لذا باید نگاه‌های تبعیض‌آمیز قومی و مذهبی از کشور برچیده شوند و یکسان‌نگری حاکم شود. رهبر فقید جمهوری اسلامی افرادی را که به ملت نگاه اشتباه دارند به شدت مورد نکوهش و سرزنش قرار دادند و آنها را برای نظام و انقلاب «نامحرم»‌ دانستند.

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامه با بیان اینکه “امیدواریم مسئولین به خواسته‌های جامعه اهل‌سنت توجه کنند»، خاطرنشان کردند: رهبر معظم انقلاب نظر خودشان را علنی و به‌صورت فرمان صادر کردند، دولت تدبیر و امید نیز دارای نگاه خوبی است، کما اینکه ریاست محترم جمهور، وزرای دولت را بر لزوم بکارگیری اهل‌سنت در مدیریت‌های مختلف توصیه کرده‌اند. لذا مسئولین امر به خواسته‌های اقوام و مذاهب توجه کنند.

ایشان ادامه دادند: جامعه اهل‌سنت ایران نسبت به حفظ وحدت و امنیت کشور بسیار حساس است اما بر مطالبۀ خواسته‌های قانونی خود نیز تاکید دارند و از این مطالبه عقب‌نشینی نمی‌کنند.

خطیب نماز جمعه اهل‌سنت چابهار اظهار داشتند: جامعه اهل‌سنت ایران و بخش بزرگی از ایرانیان خواستار تغییر هستند، البته ما خواستار تغییر در چارچوب قانون هستیم، نه خلاف قانون. لذا امیدواریم در کنار حفظ وحدت و امنیت کشور، جامعه اهل‌سنت ایران هم به خواسته‌های قانونی خود دست حاصل کند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here