کشته شدن ناخدای کنارکی و بازداشت ملوانان بلوچ توسط دولت سومالی

0
1257

یک لنج متعلق به بلوچ های کنارکی با ۱۸ سرنشین توسط گارد ساحلی سومالی توقیف و کارکنانش بازداشت شدند ناخدای لنج در اثر تیراندازی گارد ساحلی سومالی کشته شده است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در اینباره گفت: دستگیری ملوانان کنارکی توسط کشور سومالی در آب های فرا ساحلی غیر قانونی است و این واقعه از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

علی اصغر میرشکاری به ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در تاریخ پنجم مهر ماه جاری یک فروند لنج کلاس صیادی با ۱۸ سرنشین از اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در بندر کنارک واقع در جنوب این استان مجوز صید برای آبهای آزاد دریافت کرد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این لنج با دریافت مجوز عازم منطقه صید در آبهای آزاد شد که ۹ روز بعد /۱۴ مهر/ در حال فعالیت صیادی در آب های مشترک فراساحلی در فاصله هزار و ۲۰۰ مایلی از ساحل ایران توسط نیروهای گارد ساحل کشور سومالی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
وی ادامه داد: متاسفانه براثر این تیراندازی ناخدای لنج کشته و یک نفر از ملوانان زخمی شد که گارد ساحلی سومالی وی را به همراه ۱۶ سرنشین دیگر دستگیر کردند.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده اقدام کشور سومالی غیر قانونی، خارج از عرف و قاعده بین المللی و خارج از حوزه وظایف اش بوده زیرا این لنج در منطقه فرا ساحلی صید در حال فعالیت صیادی بوده که از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است.
میرشکاری تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این رابطه پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.
وی افزود: سرعت یک لنج صیادی بسیار کند است و قایق های نیروهای گارد ساحلی سومالی با سرعت بیشتری می توانستند حرکت کنند بنابر این تیراندازی به سمت لنج صیادی بدون دفاع ایرانی هیچ توجیهی ندارد.

بندر کنارک در ۶۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در سواحل دریای مکران و همسایگی شهرستان چابهار و استان هرمزگان واقع شده است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here