«سیرکان بلوچستان» تنها شهر بدون آب در ایران

0
1804

«سیرکان» شرقی‌ترین شهر ایران است و با وجود لوله‌کشی آب، به دلیل بی‌تدبیری مسئولان سال‌ها است که با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از مهر، موضوع کم آبی و بی آبی در جهان و حتی در ایران موضوع جدیدی نیست و سال ها است که کمبود آب موجب بروز مشکلاتی در نقاط مختلف کشور شده است که البته نیاز به بررسی و تحقیق کارشناسی دارد.

اما در استان سیستان و بلوچستان شهری به نام «سیرکان» وجود دارد که با وجود اینکه لوله کشی آب هم دارد اما همیشه بی آب است و سال ها است که مردم آن با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

شهر «سیرکان» به عنوان شرقی ترین شهر استان سیستان و بلوچستان و ایران و مرکز بخش «بم پشت» در فاصله ۹۵ کیلومتری شهر سراوان قرار دارد این شهر دارای جمعیتی ۳ هزار نفره است که از سال ۸۰ تبدیل به شهر شده است.

در سال های گذشته یک بند خاکی تحت عنوان «سد سیرکان» وظیفه تامین آب این شهر را برعهده داشته است اما از مهر ماه سال ۹۴ با توجه به خشک شدن آب پشت این سد مشکلات مردم این شهر چند برابر شده است.

مردم این شهر با وجود لوله کشی آب در هر ۳ یا ۴ روز به لطف انتقال آب با تانکر فقط یک ساعت آب دارند آن هم اگر تانکرها به موقع برسند و آب در مخزن ها خالی شود.

حالا مردم این شهر با وجود لوله کشی آب در هر ۳ یا ۴ روز به لطف انتقال آب با تانکر فقط یک ساعت آب دارند آن هم اگر تانکرها به موقع برسند و آب در مخزن ها خالی شود.

نکته عجیب تر با وجود این همه مشکل بی تفاوتی مسئولان استان سیستان و بلوچستان به این بحران است زیرا این روزها این موضوع در واقع به یک موضوع  بحرانی در این منطقه تبدیل شده است اما هیچ گونه اقدام عملی از سوی مسئولان انجام نمی شود.

این روزها مردم این منطقه در هر گوشه ای از شهر به دنبال جرعه ای آب می گردند و کوچک و بزرگشان با ظرفی در دست در چاله ها و چاه های غیربهداشتی به دنبال آب هستند.

مردم این منطقه آرزویشان این است که شاید باران ببارد تا بتوانند از آن مقداری را برای خود ذخیره کنند اما متاسفانه با توجه به اقلیم خشک منطقه و همینطور نبودن سفره های آب زیرزمینی راهی برای تامین آب وجود ندارد.

البته مردم این شهر در حالی با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند که فاصله سد «ماشکید» تا این شهر فقط ۶۵ کیلومتر است و بر طبق گزارش وزارت نیرو سد «ماشکید» جز سدهایی است که تقریبا در وضعیت مطلوب آبگیری قرار دارد.

از همین رو محمد درازهی یکی از شهروندان سیرکانی اظهار داشت: ما واقعا انتظار زیادی از مسئولین نداریم همین که چند تانکر برای حمل آب به این منطقه در نظر گرفته شود کافی است.

وی افزود: با توجه به اینکه این موضوع این روزها واقعا بحرانی شده است اما هیچ فرد یا اداره ای به سراغ ما نیامده و حتی جلسه ای هم برای اینکه ما را دلخوش کنند برگزار نکرده اند.

ظاهرا مسئولان استان سیستان و بلوچستان ما را فراموش کرده اند و ما فقط در زمان انتخابات به کارشان می آییم چون بعد از انتخابات هیچ کس به یاد ما نیفتاده است.وی ادامه داد: ظاهرا مسئولان استان سیستان و بلوچستان ما را فراموش کرده اند و ما فقط در زمان انتخابات به کارشان می آییم چون بعد از انتخابات هیچ کس به یاد ما نیفتاده است.

این شهروند سیرکانی گفت: من و خانواده ام واقعا در این شهر با مشکلات جدی روبه رو هستیم ما حتی آب برای آشامیدن نداریم و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجبوریم که این منطقه را ترک کنیم.

این در حالی است که تعدادی از شهروندان این منطقه با توجه به این شرایط خانه و کاشانه خود را رها کرده اند و به شهرهای اطراف مهاجرت کرده اند که قطعا علاوه بر مشکلاتی که برای خودشان ایجاد می شود مشکلاتی از قبیل حاشیه نشینی در آن شهرها را نیز در پی دارد.

علاوه بر اینکه آبی برای خوردن نداریم دیگر نانی هم برای خوردن پیدا نمی شود

عبدالغور چاکری یکی دیگر از شهروندان سیرکان است اظهار داشت: ما  دیگر هیچ امیدی برای زندگی نداریم زیرا بی آبی موجب شده که همه باغات و مزارع ما خشک شود.

وی افزود: حتی دام های ما نیز بر اثر بی آبی تلف شده اند و دیگر هیچ گونه کار و اشتغالی برای مردم وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند علاوه بر اینکه آبی برای خوردن نداریم دیگر نانی هم برای خوردن پیدا نمی شود و واقعا شرایط برای زندگی دشوار شده است.

این شهروند سیرکانی ادامه داد: اینجا دمای هوا اکثرا بالای ۴۰ درجه است و ما علاوه بر اینکه باید گرمای هوا را تحمل کنیم از تشنگی هم رنج می بریم.

از همین رو به سراغ تنی چند از مسئولان این شهر رفتیم تا نظر آن ها راجع به ایند موضوع جویا شویم.

شهردار شهر سیرکان اظهار داشت: برای انتقال آب به شهر سیرکان تنها ۲ تانکر ۳۰ هزار لیتری وجود دارد که اگر برای آنها مشکلی به وجود نیاید وظیفه انتقال آب را بر عهده دارند.

سید محمد امین سیدی افزود: واقعا با این شرایط کار کردن بسیار دشوار است زیرا بدون آب هیچ کاری را نمی توان انجام داد و همه پروژه های عمرانی ما تعطیل شده است.

مردم این شهر بسیار قانع هستند و خواسته آن ها تنها ۲ ساعت آب در روز است تا بتوانند زنده بمانند.

وی ادامه داد: مردم این شهر بسیار قانع هستند و خواسته آن ها تنها ۲ ساعت آب در روز است تا بتوانند زنده بمانند.

وی خاطر نشان کرد: ما حتی برای ماشین های آتش نشانی شهرداری هم آب نداریم و خدای نکرده اگر اتفاقی بیفتد ماشین های بدون آب ما هیچ خاصیتی ندارند.

شهردار سیرکان گفت: این مشکل زیاد هم پیچیده نیست و تنها با اضافه کردن ۲ تانکر انتقال آب دیگر بخش قابل توجهی از مشکلات مردم این شهر برطرف می شود.

لوله کشی در شهر وجود دارد اما آبی برای استفاده در لوله ها نیست

همچنین رئیس شورای شهر سیرکان اظهار داشت: در شهر سیرکان در تمامی محلات لوله کشی آب وجود دارد اما متاسفانه آبی در لوله ها برای استفاده شهروندان وجود ندارد.

ملک محمد بلوچ زهی افزود: این مشکل این روزها تبدیل به یک بحران جدی شده است که قطعا نیاز به پیگیری جدی مسئولان استان سیستان و بلوچستان دارد.

وی ادامه داد: ما بارها این موضوع را از روش های مختلف به گوش مسئولان ذیربط رسانده ایم اما متاسفانه تاکنون هیچگونه اقدامی انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان تنها قول پیگیری داده اند، گفت: با توجه به اینکه هر ۲ تانکر حمل آب به شهر سیرکان فرسوده و قدیمی هستند هر ۳ یا ۴ روز یکی از آنها خراب می شوند و بر مشکلات مردم افزوده می شود.

مردم شهر سیرکان به طور متوسط هر ۳ یا ۴ روزی تنها یک ساعت آب دارند آن هم در شرایطی که آب به موقع به شهر برسد

رئیس شورای شهر سیرکان افزود: مردم شهر سیرکان به طور متوسط هر ۳ یا ۴ روزی تنها یک ساعت آب دارند آن هم در شرایطی که آب به موقع به شهر برسد.

وی ادامه داد: البته در این یک ساعت هم آن دسته از شهروندانی که پمپ آب دارند می توانند از این آب برداشت کنند و بقیه از همین حداقل نیز بی بهره هستند.

وی خاطر نشان کرد: حالا که سال تحصیلی جدید شروع شده است اوضاع بسیار بحرانی تر شده است زیرا در این منطقه ۴ مدرسه شبانه روزی وجود دارد که با توجه به نبود آب علاوه بر مشکلات فراوانی که دارند ممکن است حتی تعطیل شوند.

در مجموع داستان بی آبی در شهر سیرکان داستان عجیبی است زیرا در بسیاری از مناطق استان سیستان و بلوچستان به دلیل نبود لوله کشی آب شرب هم وجود ندارد اما در این شهر با وجود اینکه این زیرساخت وجود دارد و مردم دارای اشتراک آب هستند اما بازهم مردم این منطقه با مشکل مواجه هستند.

اما نکته عجیب تر اینکه حل این موضوع زیاد پیچیده نیست و تنها با اضافه کردن ۲ تانکر دیگر قابل حل است حالا دلیل این همه کم کاری مسئولان چیست موضوعی است که باید خودشان پاسخگو باشند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here