ظلم و سرقت قانونی حاکمیت با بیتفاوتی فعالین سیاسی، مذهبی و اجتماعی بلوچستان در حال جان گرفتن خاموش است!

0
689
در حدود چند سال اخیر همزمان با شدت گیری مشکلات اقتصادی کشور و پس از آنکه وضعیت اشتغال مردم مخصوصا در مناطق مرزنشینی همچون بلوچستان بیشتر از پیش رو به وخامت گذارد فشارهای حاکمیت بر علیه اندک تلاشهای معیشتی مردم اهلسنت بلوچ شدت بسیار بیشتری به خود گرفته است.
امروز 1 اسفند فرمانده انتظامی شهرستان خاش از کشف “4 نفر شتر -بگفته او- قاچاق 120میلیون ریالی و توقیف دو دستگاه خودرو در این رابطه خبر داد” دو روز پیش از این نیز روابط عمومی تعزیرات حکومتی خبر داده بود که نیروی انتظامی موفق به “کشف 2 نفر شتر -بگفته او- قاچاق در شهرستان سیب و سوران شده است و علاوه بر ضبط شترها به میزان 32 میلیون ریال فرد مورد نظر تعزیر شده است.”
 ادعای کشف و قاچاق بودن این شترها در حالی است که ماموران نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی با توجه به اینکه این دامها در اطراف مرز کشف نشده اند، نمیتوانند ثابت کنند که آنها قاچاق هستند. علاوه بر این دامداران بلوچ با توجه به بازار مناسب فروش محصولاتشان آنها را به شهرهای بزرگ به امید سود بیشتر منتقل میکنند. اما ظاهرا ماموران حکومتی به این موارد هیچ توجهی ندارند.

میزان برخوردهای ماموران حکومتی تحت عنوان مبارزه با قاچاق کالا بگونه ای است که سرهنگ دوست علی جلیلیان فرمانده انتظامی چابهار مدعی شده بود “در دو ماه اخیر 11 میلیارد کالا و 104 خودرو به همراه 106 فرد” -صرفا در حوزه شهرستان چابهار- به نفع دولت مصادره و بازداشت شده اند.
علاوه بر این بصورت مکرر گزارش میشود که کاسبکاران بلوچ با اتهامات اندک مالی، همچون جابجایی چند پتو یا جابجایی یک یا دو نفر شتر از یک شهر به شهر دیگر با اتهام قاچاق روبرو میشوند و در نهایت اموال آنها ضمن توقیف شدن به نفع دولت صاحبان آنها با جریمه های سنگین و حتی توقیف خودرو حامل اموال مواجه میشوند.
تمام این شرایط در حالی صورت مگیرد که بگفته محمود بارانی معاون پیشگیری قاچاق کالای کشور که سخنان وی در 6 آبان در وبسایت رسمی تعزیرات حکومتی منتشر شده بود و اذعان کرده بود که: “در این استان -بلوچستان- به دلیل نبود بسترهای اقتصادی اگر شدیدترین مجازات‌ها را در نظر بگیریم باز هم افرادی به سمت قاچاق می‌روند. زمینه‌هایی مانند احداث کارخانجات تولیدی، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی مورد توجه قرار نگرفته است و باید به این نقطه از کشور توجه شده و رویکردهای غلط اصلاح شود”
علاوه بر این خامنه ای به عنوان بزرگترین مسول حکومتی رژیم در سخنرانی اردیبهشت ماه سال جاری خود در بین کارگران گفته بود که: “منظور او از مبارزه با قاچاق کالا فلان کولبر بلوچستانی نیست که از روی ناچاری میرود آن طرف چیزی می آورد حالا اگر با او برخورد نشود هم اشکالی ندارد”
 سخنان خامنه ای در حالی مطرح شد که بگفته برخی از فعالین بلوچ فشارها بر علیه مردم اهلسنت بلوچستان از سوی حاکمیت با بهانه مبارزه با قاچاق کالا شدت بیشتری به خود گرفت به نحوی که بعضی از کنشگران بلوچ آنها را به عنوان یک رمز برای اعمال فشار بر علیه مردم بلوچ قلمداد کردند.

در کنار این موارد باید افزود که سالانه دهها شهروند اهلسنت بلوچ در تقلا برای پیدا کردن مایحتاج زندگی خود با اشتغال به جابجایی کالا در تیراندازی های ماموران حکومتی با بهانه مبارزه با قاچاق کالا کشته میشوند قتل این افراد در حالی است که هیچ کس حاظر نیست به این پرسش که این افراد در صورت عدم اشتغال به این کار نیازهای معیشتی خود را چگونه و از کجا تامین کنند؟ پاسخ بدهد.
 میزان مرگ و میر مردم بلوچستان در راه تلاش برای این فعالیت اقتصادی به میزانی است که صرفا در سال 1394 بنا بر آماری که در رسانه ها منتشر شد 43 تن از شهروندان بلوچ جان خود را صرفا در شلیک مستقیم یا بی ضابطه ماموران انتظامی و امنیتی از دست داده اند. به این آمار باید دهها مورد دیگر که در تعقیب و گریزهای ماموران و یا انداختن پنچر کن در مسیر خودروهای حامل اجناس جان خود را از دست داده اند را افزود. آماری که در این صورت به راحتی به چند صد مورد افزایش پیدا خواهد کرد.

اما با وجود این همه تاکیدات و اعترافات مسولین حاکمیت و همچنین نکات قابل استناد سیاسی و اقتصادی در توجیح این فعالیتهای محدود معیشتی مردم بلوچ رجال سیاسی، مذهبی و اجتماعی بلوچستان در کنار رسانه های مستقل به موضوع مظالم وارده حاکمیت بر علیه مردم اهلسنت بلوچ تحت عنوان مبارزه با قاچاق کالا شدیدا بی توجهی کرده اند. امری که بنظر میرسد باعث استمرار شدید سرکوب اقتصادی مردم با بهانه قاچاق کالا شده است.
“عبدالرحمن مهاجر”

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here