تاکید مکرر روحانی بر گذشت دوران دیوار کشی بین ملتها و دیوارهایی که در مرز بلوچستان دهها هزار خانواده را از هم جدا کرده است

0
1041
حسن روحانی رئیس دولت ایران پس از اجرا شدن سیاستهای رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا که بخشی از آنها بر علیه ایران میباشد در طی ده روز گذشته برای دومین بار گفت “دوران دیوار کشی بین ملتها گذشته است.”
حسن روحانی امروز 13 بهمن در روز ملی فناوری فضایی گفته است “دنیا، دنیای ارتباطات است و جهان، جهان اتصال افکار مردم جهان است. از دوران اینکه بخواهیم از دیوار برای فاصله بین ملت ها و کشورها استفاده کنیم، خیلی سپری شده است و در شرایطی هستیم که باید به خوبی پیام خود را به مردم جهان برسانیم.”
رئیس دولت ایران در بخش دیگری از سخنان خود اساس کار دولت آمریکا (دیوار کشی در مرز مکزیک و عدم صدور روادید برای ایرانیان) را “غلط و ناروا” خوانده و گفته است: آن ها می گفتند حقوق انسان ها و بشر را رعایت می کنیم ولی این اقدام؛ زیرپا گذاشتن حقوق انسان ها است. آن ها می گفتند ما به تعهداتمان وفاداریم پس چطور گذرنامه و ویزا صادر کردید ولی به آن عمل نمی کنید و تمام اصول بین المللی را زیرپا گذاشتید؟
این سخنان حسن روحانی در حالی بیان میشود که در مرزهای جنوب شرقی ایران که در دو سوی آنها ملت بلوچ زندگی میکنند. بر اثر حفر کانال، دیوار کشی، مین گذاری و حتی سم پاشی در برکه های آب تمام مرزهای ارتباطی بین دو سوی بلوچستان مسدود شده است. امری که باعث گردیده مردم این مناطق و حتی طوایف بزرگی از مردم بلوچ که بصورت مشترک در ایران و پاکستان زندگی میکنند ارتباطشان با یکدیگر قطع شود.
علاوه براین ایجاد شرایط امنیتی در این مناطق با استقرار هزاران نیروی نظامی و ساخت صدها پاسگاه و برجک در کنار شرایط بسیار پیچیده و سخت اداری جهت ورود و خروج مردم بلوچ در دو سوی مرز عملا ارتباط بیشتر مردم بلوچ که با یکدیگر نسبت فامیلی نزدیکی دارند قطع شده است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here