سیستان و بلوچستان را آب برد ما را خواب!

0
955

استان‌های مرزی کشور که اقلیت‌های قومی و مذهبی بسیاری در آن ساکن هستند از جمله مناطقی‌اند که هم از نظر امکانات رفاهی و هم از نظر توجه رسانه‌ای به شدت مظلوم واقع می‌شوند.

به واسطه بافت جغرافیایی و انسانی این استان‌ها این اهمال کاری‌ها تاثیرات عمیق منفی را بر نوع نگاه مردم ساکن در آن جا به دولت (به معنای تمام نهادهای حاکمیتی) خواهد گذاشت.

آن چه در چند روز اخیر در بخشی از سیستان و بلوچستان رخ داد و باعث گرفتاری هایی برای مردم آن دیار شد یک بار دیگر نشان داد که مسئولان و تصمیم گیران آن طور که باید و شاید هنوز به اهمیت توجه به این‌گونه مناطق پی نبرده اند. اگر وظایف عادی هر نهاد مسئولی در این زمینه‌ها را هم در نظر نگیریم برای بالا بردن ضریب امنیتی کشور و همچنین عدم سوء استفاده بدخواهان از چنین موضوعاتی تمام مسئولان کشور باید همه همّ و غمّ خود را صرف آبادانی و حل مشکلات استان هایی مثل سیستان و بلوچستان کنند.

آنچه این واقعه اخیر را تلخ‌تر از موارد مشابه اش کرده است نوع مواجهه صداوسیما با آن است. مسئولان صداوسیما که در حرف همواره از بی توجهی برخی به نقاط دوردست کشور گلایه می‌کنند و معتقدند دولت تنها به فکر اقشار پردرآمد در کلانشهرهاست تا همین دیروز حتی یک خط خبر هم درباره سیل رخ داده در این استان منعکس نکرده بودند.

و ‌ای کاش ماجرا به همین سکوت رسانه‌ای ختم می‌شد، صداوسیمایی‌ها با پخش چند گزارش از برخی شهرهای سیستان و بلوچستان از شادی مردم از بارش باران پس از سال‌ها خبر دادند، گزارش‌شان هم واقعی بود و برخی مناطق این استان شاد و راضی از بارش بوده‌اند اخیر اما فقط کافی بود دوربین صداوسیما به شهر مجاور سری بزند تا با مردمی که دچار سختی‌های بسیاری شده‌اند مواجه می‌شد.

سکوت رسانه‌ای صداوسیما و عدم توجه کافی به مناطق سیل زده این استان تنها و تنها یک نمونه از بی توجهی‌های ما – همه ما –  به اقلیت‌های قومی و مذهبی و همچنین مردم دور از مرکز بوده است. به واقع بسیاری از مسئولان، اهالی رسانه، صداوسیما و حتی ما مردم کوچه و بازار آن طور که باید و شاید به هموطنان مان توجه نمی‌کنیم و گاه به کمترین حقوقشان هم احترام نمی‌گذاریم. آسیبهای ایجاد شده برای خواهران و برادران بلوچ ما به واسطه سیل اخیر قطعا آثار مخرب کمتری از این قبیل بی توجهی‌ها داشته است. فکری باید کرد، برای کم کردن این شکاف‌ها و جبران بی توجهی هایی که قدمتی به‌اندازه چند دهه دارد.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here