مسئول برقراری امنیت در ایرانشهر کیست؟

0
1694
صدیق حسین زاده
صدیق حسین زاده

فکر می کنم حدود یکسال پیش یا بیشتر بود که جلسه ای تحت عنوان مجمع مشورتی توسعه استان در دفتر خانم اربابی معاون توسعه و مدیریت پیشین استانداری داشتیم، در این جلسه که آقای مهندس شجاع مشاور آقای نوبخت و عضو مرکزی شورای مشورتی توسعه استانهای کشور هم حضور داشتند مسائل و مشکلات برخی از شهرهای استان در آنجا عنوان شد، مسئله ایرانشهر از جانب آقای مهندس مالکی رئیس سازمان برنامه بودجه استان مطرح شد، ایشان در همان جلسه عنوان کردند که ایرانشهر در بین شهرهای استان بالاترین فرار سرمایه را دارد، ساده اش هم این است مردمی که دستشان به دهانشان می رسد دارند از ایرانشهر می روند و به دنبال جای بهتری برای زندگی کردن هستند.

همه خوب می دانیم که امنیت هم مثل آموزش، بهداشت و … یک مسئله کاملا” بین بخشی است و برقراری امنیت در ایرانشهر که بالاترین فرار سرمایه در بین شهرهای استان را دارد هم به تنهایی در دست هیچ ارگان و یا شخصیت خاصی نمی تواند باشد، هر کس هم  این چنین ادعایی داشته باشد حتما” واقعیات امروز جامعه ایرانشهر را درک نکرده است.

خوب؛ باید از یک جایی شروع کرد و برای شروع هم به جای دنبال مقصر بودن باید دنبال شناخت وظایف نهادهای مسئول و پاسخگویی آنان در برقراری امنیت ایرانشهر بود.

اینکه آقای داودی فرماندار ایرانشهر همیشه در مقابل شرارتها و جنایت های اتفاق افتاده در ایرانشهر پاسخگو بوده اند را بنده یک نکته مثبت در کارنامه ایشان نمی دانم، به خودشان هم گفته ام که این موضوع یک اشتباه از جانب ایشان است، به این معنا که آقای فرماندار از اول هم نباید مسئولیت برقراری امنیت در ایرانشهر را می پذیرفتند، همه ما باید بدانیم و خوب هم می دانیم که فرمانداران به جزء ریاست بر شورای تامین که کارکردی هماهنگ کننده و مشورتی بین دستگاههای امنیتی دارد نظارتی مستقیم و روزانه بر کارکرد دستگاههای قضایی و اشخاص منتخب ندارد، اصل هم همین است که دخالتی نداشته باشد و اصل مهم تفکیک قوا هم بر همین تاکید دارد که سه قوه و نمایندگان آنان در سراسر کشور کار خودشان را بدون دخالت نمایندگان سایر قوا انجام دهند.

شهروندان زیادی روزانه به دستگاهها و نهادهای قضایی ایرانشهر مراجعه می کنند، گاهی به عنوان متهم و گاهی به عنوان شاکی و پرونده بسیاری از شهروندان در روال رسیدگی پرونده قرار می گیرند، آیا در مورد همه افراد و پرونده های مطروحه آنان در دستگاه قضا در شورای تامین بحث می شود؟ مسلما” نه ! و دستگاه قضایی مستقلا” باید به این پرونده ها رسیدگی و پاسخگوی مردم هم باشد.

شوراها و نمایندگان مجلس هم همینطور باید از جانب مردم مورد پرسش و پاسخ قرار گیرند و یقینا” فرماندار نمی تواند از آنان روزانه بیان کار بخواهد اما مردم که آنان را برگزیده اند انتظاراتی دارند که باید در مقابل آنان پاسخگو باشند.

اینکه همه مسئولیت در امور امنیتی را بر گردن فرماندار بیندازیم و دیگر نهادهای مستقل از دولت مورد پرسش قرار نگیرند به دور از اخلاق و حقیقت  است، نمایندگان همه قوا در شهرستان اگر معتقد به اصل حاکمیت مردم در جمهوری اسلامی ایران هستند باید پاسخگوی مردمی باشند که آنان را بر سرکار آورده اند.

درست است، دولت در توسعه اجتماعی از طریق نهادی مثل آموزش و پرورش و حمایت از اقشار آسیب پذیر از طریق نهادهای حمایتی مثل بهزیستی وظایفی بر عهده دارد ولی به همین مقدار هم و شاید بیشتر این وظیفه بر عهده امامان محترم جمعه، صدا و سیما، نهادهای نظامی و انتظامی، دستگاه قضایی، شوراها و نمایندگان مردم است.

برقراری امنیت در ایرانشهر در اول با مشارکت مردم و همه دستگاهها و اشخاص متولی که در بالا از آنان نام برده شد ممکن است و اینکه افرادی تریبون در اختیار دارند پشت تریبون بروند و طرح پرسش کنند که کاری پیش نخواهد رفت!

ایرانشهر اگر امروز به اینجا رسیده خیلی ها مقصرند از آنان که به ایرانشهر نگاه ایدئولوژیک داشته و دارند تا آنان که برای فرار از مسئولیت همیشه توپ را در زمین دیگری انداختند.

توپ امروز در زمین همه شهروندان و مسئولین ایرانشهر است، بگویید برای برقراری امنیت چه کرده اید؟

 

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here