“بی آبی” در بلوچستان سیل مهاجرت به راه انداخت

0
1144
مردم منطقه مکسان در جنوب غرب سیستان و بلوچستان، با معضل جدی نبود آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش بلوچی؛ به نقل از دلگان پرس، بسیاری از روستاهای کشور به دلیل دورافتاده بودن، جمعیت کم و یا به نوعی محروم بودن از حقوق اولیه خود که باید در برنامه ریزی سازمانهای خدماتی و عمرانی به آن توجه ویژه شود، برخوردار نیستند، یکی از روستاهای که واژه محروم بودن در مورد آن صدق می کند، روستای مکسان است، این روستا با جمعیتی بالغ بر یک هزار و 700 نفر در 50 کیلومتری شهرستان دلگان و 40 کیلومتری غرب بزمان به عنوان یکی از پرجمعیت ترین روستاهای این منطقه است.

شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است، یکی از مواردی که طی سالیان اخیرزندگی مردم این روستای محروم را به مخاطره انداخته و یا به نوعی موجب مهاجرت آنان شده، بحران کم آبی و نبود آب شرب سالم در روستای مکسان است.

اهالی این روستا در روزهای اخیر در تماس با خبرنگار این پایگاه خبری ضمن گلایه از کمبود و نبود آب آشامیدنی خواستار رسیدگی مسئولین امر در راستای بهبود وضعیت آب آشامیدنی روستای مکسان شده اند.

این پایگاه خبری چند ماه قبل گزارشی با عنوان وعده ای که جا ماند/ آقای استاندار اهالی مکسان هنوز آب آشامیدنی ندارند در خصوص معضل آب آشامیدنی روستای مکسان در جنوب غرب سیستان و بلوچستان منتشر کرده است.

 

محمد کرد یکی از اهالی و معتمدان روستای مکسان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دلگان پرس با بیان اینکه چند سالی است که در این منطقه با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنیم اظهار کرد: در طول شبانه روزی در لوله های آب فقط ده دقیقه آبی برای آشامیدنی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در مابقی ساعات شبانه روز آب آشامیدنی نداریم افزود: اهالی روستای مکسان آب آشامیدنی خود را که از قنات مجاور که برای آبیاری نخلستانها استفاده می شود و یا با حفر گودال در کنار قنات و زمین های کشاورزی که بسیار غیربهداشتی هم هست، تامین می کنند.

محمد کرد با اشاره به اینکه زنان و کودکان روستای ما هر روز با دبه و گالن بر دوش این مسیر را برای تهیه آب آشامیدنی طی می کنند تصریح کرد: آبی که استفاده می کنیم بسیار وضعیت بدی دارد، چرا که حیوانات هم از این آب استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه اکثر مردم روستای مکسان بخاطر بحران کم آبی مهاجرت کرده اند و این روستا کم کم خالی از سکنه می شود عنوان کرد: جوانان این روستا هیچ شغلی ندارند، چرا که حرفه و شغل پیشه ما از قدیم الایام کاشت گندم، ذرت و خرما بوده است.

این معتمد محلی با تاکید بر اینکه اکنون با توجه به بحران کم آبی دیگر هیچ درآمدی هم نداریم و مردم این منطقه تنها درآمدشان همان یارانه است اضافه کرد: حتی تنها مرغداری این روستا آب مصرفی خود را از فاصله 40 کیلومتری تهیه می کند.

محمد کرد با اشاره به اینکه اطراف این روستا دارای معادن فراوانی از جمله آهن، گرانیت، سنگ مرمر و .. است، گفت: تاکنون هیچ گونه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغالی برای جوانان در این بخش نشده است و بسیاری از معادن تعطیل هستند چرا که به آب وابسته هستند.

وی با بیان اینکه پیگیری های فراوانی در نزد مسئولان در خصوص مشکل بی آبی این منطقه محروم کشور انجام شده است افزود: ولی در عمل همانطور که مشاهده می کنید، هیچ کاری برای مردم منطقه مکسان انجام نشده است..

این معتمد محلی خاطرنشان کرد: سخنم با مسئولان بالادستی این است که بیایند از نزدیک مشکلات چندین ساله، وضعیت زندگی و معیشیت مردم را مشاهده کنند و بگویند که برای مردم محروم و مستضعف این منطقه چه کاری انجام داده اند.

داودی بخشدار بزمان درگفتگو با  خبرنگار ما با بیان اینکه در رابطه با معضل آب آشامیدنی روستای مکسان مکاتبات متعددی با وزیر نیرو و مدیر کل آب روستایی سیستان و بلوچستان انجام شده و مشکل آب آشامیدنی این روستا انعکاس داده شده است گفت: سال گذشته استاندار سیستان و بلوچستان طی سفر به منطقه مکسان، دستور برطرف کردن این معضل را به مدیر کل آب روستایی سیستان و بلوچستان داده است.

وی با اشاره به اینکه فعلا مصوب شده است که یک نفر از اهالی یک تانکر آب 15هزار لیتری تهیه  و اداره آب و فاضلاب روستایی هزینه اجاره آن را پرداخت کند افزود: و تا زمانی که مشکل و معضل مردم منطقه بصورت اساسی، برطرف شود، آبرسانی از طریق تانکر انجام می شود.

بخشدار بزمان با تاکید بر اینکه طی بازدید کارشناسان، خود منطقه مکسان آب زیر زمینی ندارد و از طرف شهرستان دلگان احداث مجتمع آبرسانی در حال پیگیری است تصریح کرد: طبق وعده مسئولان اداره آب و فاضلاب روستایی تا سال آینده، مشکل و معضل مردم این منطقه برطرف می شود.

گزارش از اسماء کرد و مجید بامری

1274rojikurd balouchi bi abi 3280rojikurd balouchi bi abi

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here