نسبت معلم به دانش آموز در چابهار 1 به 75 می باشد ،وضعیت بغرنج آموزش و پرورش در جنوب استان

0
1247

فرماندار چابهار:ورود شش هزار دانش اموزجدید ، کمبود معلم وامکانات اموزشی در مدارس خشتی و کپری چابهار_ونسبت معلم به دانش آموز در چابهار یک به 75 می باشد و این در حالی است که نسبت معلم به دانش آموز در کشور یک به 12 می باشد.

بنا به گزارش فرمانداز چابهار امسال شش هزار دانش آموز نونهال در مدارس ثبت نام شده اند،وی با این حال تاکید می کند که وضع آموزشی چابهار بسیار اسفبار می باشد و با کمبود معلم و فضای آموزشی و امکانات اموزشی روبرو هستیم.

در همین زمینه احمد علی موهبتی فرماندار غیر بومی چابهار می گوید،چابهار از نظر امکانات آموزشی فاصله زیادی تا حد مطلوب دارد گفت: نسبت معلم به دانش آموز در کشور یک به دوازده است و این در حالی است که این رقم برای چابهار یک به 38 است.
وی افزود:امسال شش هزار دانش آموز جدید وارد مدارس چابهار شده اند و بنا به آمارها تراکم دانش آموزان در هرکلاس 75نفر است.
فرماندار چابهار با اشاره به دوشیفته بودن کلیه مدارس چابهار تصریح کرد: تراکم زیاد دانش آموزان درکلاس ها درحالی است در اکثر روستاهای چابهار معلمان خرید خدمتی مشغول به کارهستند که قطعا این امراثرات بدی برکیفیت آموزش دارد.
وی سرانه فضای آموزشی مطلوب کشوررا 11 متر دانست و تاکید کرد: سرانه فضای آموزشی برای دانش آموزان چابهاری 1ونیم متر است و این درحالی است که چیزی بالغ برهزارو200دانش آموز در چابهار فاقد میز و نیمکت هستند.
فرماندار چابهار بابیان اینکه در اکثر روستاهای چابهار معلمان خرید خدمتی مشغول تدریس هستند تاکید کرد: این درحالی است کلیه مدارس چابهار دو شیفته است و این موارد اثرات بدی برکیفیت آموزش دارد.

به گفته موهبتی؛ چابهار تاکنون میزبان دومجمع خیرین مدرسه ساز بوده و در سفری که وزیر آموزش وپرورش به استان بلوچستان و شهرچابهار داشت قرار شد 600 میلیارد تومان درسه سال آینده صرف تجهیز و راه اندازی مدارس در استان شود که چابهار سهم ویژه ای از این مقدار دارد وضعیت آموزشی در بلوچستان نسبت به سایر استانهای کشور بسیار نامطلوب می باشد.
سال گذشته نخعی مدیر کل آموزش و پرورش استان اعلام کرد که ما در استان با کمبود 11 هزار معلم روبرو هستیم.همچنین 40 درصد مدارس بلوچستان نیاز به بازسازی و 30 درصد مدارس بلوچستان کپری ودر فضای باز قرار دارند. عدم اختصاص بودجه و عدم بکار گیری از نیروهای بومی اساسی ترین مبحث افت تحصیلی و آموزشی در بلوچستان می باشد.

وجود بیش از 300 هزار بازمانده از تحصیل در بلوچستان موید این امر است که ساختار آموزشی و و نگاه سیاسی به بلوچستان دچار مشکل اساسی است. پرسشی که ذهن مردم بلوچ را به خود مشغول نموده ، بودجه آموزش و پرورش صرف کجا می شود،و چرا هیچ گونه تحصیلاتی برای بهبود روند آموزشی استان صورت نمی گیرد. مشکل ضعف آموزش و پرورش و برخورد ضعیف آن به مشکلات بلوچستان در گذربیش از سه دهه ساختار سیاسی ان می باشد،عدم استخدام نیروهای بومی و نگاه مذهبی وضعیت آموزشی بلوچستان رابا مشکلات و کمبود ومحرومیت های شدیدی روبرو کرده است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here