یک لنج دیگر در دام دزدان دریایی

0
751

به گفته بیژن بختیار فرماندار کنارک: یک لنج دیگر ملوانان بلوچ نیز در دام دزدان دریایی سومالی افتاد” او از جزئیات ماجرا اطلاع نداشت و توضیح بیشتر دراین‌باره را به اداره شیلات واگذار کرد.

به گزارش  خبرگزاری های داخلی، علی‌اصغر مجاهدی، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران، این خبر را تأیید نکرد و تنها گفت: «آقای بختیار اگر اطلاعات داشتند، به شما می‌گفتند؛ اگر هم نداشتند که چرا گفتند». هدایت‌الله میرمرادزهی، مدیرکل شیلات سیستان‌وبلوچستان، نیز گفت که بدون هماهنگی نمی‌تواند توضیح خاصی دراین‌باره ارائه کند.
فرماندار کنارک در حالی این خبر را داد که مسئولان مربوطه در روزهای گذشته به‌شدت از توجه رسانه‌ها به مسأله صیادان بلوچ ابراز ناخشنودی کرده‌اند. افتادن لنج‌های شهروندان بلوچ در دام دزدان دریایی سومالی موضوع تازه‌ای نیست اما در دو هفته گذشته و بعد از رسیدن خبر فوت دو ماهیگیر بلوچ، بسیار مورد توجه بوده و کار را به راه‌انداختن پویشی برای آزادی آنان در فضای مجازی کشانده است.

تاکنون هشت نفر از آن ٢١ نفر که در اسفند ٩٣ به وسیله دزدان دریایی سومالی گروگان گرفته شده بودند، جان‌ باخته‌اند. پنج‌ نفر از آنها نیز موفق شدند از دست دزدها فرار کنند و خود را به خانه برسانند. اما آن هشت نفر دیگر قریب به دو سال است که در شرایط سخت و در دست دزدان دریایی گرفتار هستند. همین یک لنج نبوده و سومالیایی‌ها در ماه‌های پایانی سال ٩٣ یک لنج دیگر هم گرفته بودند. این‌طور که گفته می‌شود، آمار دقیق و مشخصی از شهروندان گرفتار در دست آنها موجود نیست.
آن‌طور که بیژن بختیار، فرماندار کنارک، گفت دلیل این نامشخص‌بودن اطلاعات آن است که لنج‌های کنارک و چابهاری به طور معمول با حدود ١۵ نفر از اسکله جدا می‌شوند اما وقتی کمی از ساحل فاصله گرفتند، افرادی را سوار یا پیاده می‌کنند که برخی از آنها نیز جاشوهای پاکستانی هستند. به این ترتیب ما نمی‌دانیم چند ایرانی آنجا گرفتار شده‌اند. بختیار با اشاره به اینکه دزدان دریایی هرازگاهی لنج‌های ما را می‌گیرند و همین چند روز قبل نیز یک مورد اتفاق افتاده است، گفت: «متأسفانه این یک داستان دنباله‌دار است چون صیادان ما وارد مناطق ناامن می‌شوند و جمهوری اسلامی ایران نیز امکان پشتیبانی از آنها را ندارد».

او با تأکید بر اینکه اطلاعات کامل و دقیقی از وضعیت بلوچ هایی گروگان‌گرفته‌شده ندارد و اداره شیلات مرجع بهتری برای پاسخ‌گویی دراین‌باره است، گفت: «تا جایی که می‌دانم اکنون ١٣ بلوچ در سومالی هستند. آنها ٩ نفر را در یک مکان و چهار نفر را در جای دیگری نگهداری می‌کنند».

ناهمخوانی اسناد و روایت خانواده‌ها

بختیار در حالی از دستگیرشدن یک لنج دیگر و گرفتاربودن ١٣ ایرانی سخن گفت که مسئولان اداره شیلات توضیح بیشتری دراین‌باره ندادند. علی‌اصغر مجاهدی، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران، گفت که نمی‌تواند تعداد ملوانان بلوچ گروگان‌گرفته‌شده را اعلام کند زیرا اسناد اداره شیلات با آنچه‌ مالکان لنج‌ها می‌گویند همخوانی ندارد.
او درباره لنجی که به گفته آقای فرماندار چند روز پیش در دام دزدان دریایی افتاده نیز گفت: «آقای بختیار اگر اطلاعات بیشتری داشتند، به شما می‌گفتند. ما درحال‌حاضر غیر از همان دو فروند، مشکل دیگری نداریم».

مجاهدی که تمایلی به ادامه گفت‌وگو با ما نداشت، تأکید کرد: «باید دید که رسانه‌ای‌کردن این مسائل چقدر به حل آن کمک می‌کند. ما حدود هفت ماه قبل تقریبا به راه‌حل رسیده‌ بودیم اما رسیدن خبر آن به رسانه‌ها باعث شد که بازی به هم خورد و موفق نشدیم».
معاون صید شیلات در پاسخ به این پرسش که راه‌حل شما چه بود، گفت: «گزینه‌های مختلفی داشتیم و در آن مقطع راه‌حل ما پرداخت هزینه بود».

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here