ابراز نگرانی یکی از علمای بلوچ نسبت به حذف نام بلوچستان و تغییر بافت جمعیتی

0
1681

بلوچی: استاد جامعه الحرمین چابهار گفت ما نگران حذف نام بلوچستان هستیم و درخواست ما این است که به هیچ عنوان نام بلوچستان از این استان حذف نشود.

mewlewi isewi amiri

مولوی عیسی امیری افزود:” مسئولان بجای جمله “توسعه سواحل مکران” از جمله ” توسعه سواحل بلوچستان” استفاده کنند و اسم سواحل مکران را بگذارند سواحل بلوچستان”.

وی افزود:” گوشت، پوست و استخوان ما در بلوچستان پرورش حاصل کرده و بلوچستان در اشعار و حماسه های ما ماندگار هست و نام بلوچستان با رگ، پی و خون ما داخل هست و تا ما هستیم نام بلوچستان درخشان هست”.

مولوی ادامه دادند:” همانطور یکی از مسئولیت ها در این مورد متوجه ما علما هست مسئولیت دوم مال دانشگاهی ها نیز هست”

عیسی امیری افزودند:” نگهدارنده هر قوم و ملت دو چیز هست، لباس و زبان؛ و امروز زبان ما از دانشگاه ها برداشته شده است و حتی از حوزه های علمیه ما هم برداشته شده است و در نوبت دوم لباس و بعد مذهب ما در نشانه هست”.

وی افزود:” در سواحل ما قرار هست که سه میلیون نفر بیاورند و مسلما زبان، مذهب و اعتقاد این سه میلیون با زبان، مذهب و اعتقاد من متفاوت هست و اگر اینطور باشد، متاسفانه یک اتفاق نا خوشایند می افتد”.

در همین زمینه و در پی نگرانی عمومی بخاطر حذف نام “بلوچستان” ائمه جمعه ، فعالان بلوچ به حذف مکرر نام بلوچستان اعتراض کرده و از مسئولان مربوطه خواستند این موضوع را پیگیری نمایند.

محمدرضا پشنگ نماینده پیشین خاش، محمد سعید اربابی نماینده پیشین ایرانشهر و یعقوب جدگال نماینده پیشین چابهار در مجلس شورای اسلامی ایران نیز به روند حذف نام بلوچستان از سربرگ های رسمی ادارات و سازمانها در استان سیستان و بلوچستان اعتراض کرده و از حسن روحانی رئیس جمهور خواستند که به آنچه آنها آنرا “توطئه” ای علیه بلوچستان نامیدند، پایان دهند.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here