چابهار با میانگین فضای آموزشی کشور ۲هزاز ۱۹۲ کلاس فاصله دارد

0
1272

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در شهر چابهار ۴۸ سانتی مترمربع است که در مقایسه با پنج مترو ۴۳ سانتی متر میانگین کشوری خیلی پایین است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایرنا، عبدالعزیز رامش اظهار داشت: هم اینک ۶۴ هزار دانش آموز در ۳۵۵ آموزشگاه چابهار و دشتیاری در حال تحصیل هستند که در صورت ساخت ۲ هزار و ۱۹۲ کلاس درس جدید سرانه فضای آموزشی در شهرستان چابهار(مدارس تحت پوشش آموزش و پرورش چابهار و دشتیاری) به میانگین فضای آموزشی کشور می رسد و عدالت آموزشی برقرار می شود.

%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c3

وی افزود: اگر سیاست و توجه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان وبلوچستان و وزارت آموزش و پرورش در شهرستان چابهار بر روال ۳۰ سال گذشته باشد تا ۱۰ و حتی ۱۵سال آینده نیز مشکلات ساخت فضای آموزشی استاندارد، اختصاص تجهیزات، هوشمندسازی، خرید انشعاب برق وآب، حصارکشی و ایجاد فضای با نشاط برای دانش آموزان، نوسازی وحذف مدارس فرسوده و غیراستاندارد و تامین نیروی انسانی مورد نیاز ادامه دارد و نباید به دنبال کیفیت آموزشی در تنها بندر اقیانوسی کشور بود.

رامش از رسانه ها در خواست کرد با انعکاس مسائل و مشکلات آموزشی با آمار و شاخص ها نگاه مسئولان کشوری را برای خدمات بهتر ومطلوب به این منطقه محروم چابهار و دشتیاری جلب کنند.

وی گفت: دانش آموزان در مدارس فاقد برق با مشکلات زیادی رو به رو هستند بطوریکه در کلاس های فاقد روشنایی و لامپ و آب سردکن تحصیل می کنند.

وی ادامه داد: افزون بر ۹۰ درصد مدارس روستایی فاقد سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی هستند و دانش آموزان بطری آب از خانه به کلاس می آورند و آب گرم می نوشند.

وی بیان کرد: مشکلات مدارس چابهار فراتر از همه شهرهای سیستان وبلوچستان است و از مسئولان و خیران درخواست می کنیم در سفر به این منطقه از نزدیک مسائل و مشکلات را نظاره کنند.

وی خواستار تامین کفش، کیف، مانتو ولباس، نوشت افزار، تانکر ذخیره آب و هوشمندسازی مدارس شد.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز چابهار گفت: تحصیل دانش آموزان در مدارس غیراستاندارد به امری عادی تبدیل شده است و حتی مسئولان و شهروندان دیگر مناطق کشور باور نمی کنند که هزاران دانش آموز ساحل نشین چابهار با کمترین امکانات مشغول به تحصیل هستند.

%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c2

معاون مدیرکل و مدیرآموزش و پرورش شهرستان چابهار نیز گفت: هزار و ۲۰۰ دانش آموز حوزه آموزش و پرورش چابهار فاقد میز، نیمکت و صندلی هستند که تعدادی از آنان نیز تامین شده است.

وی گفت: مشکلات آموزش وپرورش در چابهار از گذشته تاکنون نادیده گرفته شده است و با مطرح شدن آنها نیز خیلی باور نمی کنند که سرانه فضای آموزشی چابهار به ازای هر دانش آموز از دیگر شهرهای محروم سیستان وبلوچستان عقب تر باشد و با میانگین کشوری فاصله زیادی دارد.

وی گفت: هم اینک با کمبود بیش از ۴۰۰ معلم در حوزه آموزش و پرورش چابهار رو به رو هستیم و به ناچار برای جبران کمبود نیروی انسانی معلمان را در ۲ شیفت بکارگیری کرده ایم.

مدیرآموزش وپرورش منطقه دشتیاری از توابع شهرستان چابهار نیز گفت: ۳۰۵ مدرسه در منطقه دشتیاری و پلان در قالب ۲۳۰ آموزشگاه دارای ساختمان بصورت ۲ شیفت برای بیش از ۳۱ هزار دانش آموز دایر است.

حسین محبی با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ معلم کار تحصیل و فراگیری علم را در مدارس منطقه دشتیاری بر عهده دارند افزود: ۲۸۰ معلم در مقطع ابتدایی و ۱۷۰ معلم در ۲ دوره اول و دوم متوسطه کمبود است که باید برای جذب نیروی انسانی جدید اقدامات لازم انجام شود.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش دشتیاری هم اینک با کمبود ۴۴۰ کلاس درس رو به رو است و برای رسیدن به سرانه فضای آموزشی میانگین کشوری باید راه طولانی را طی کرد.

مدیرآموزش و پرورش منطقه دشتیاری گفت: بیش از ۴۰ مدرسه خشتی وگلی و تخریبی وجود دارد که نیازمند همت مسئولان و خیران بومی و کشوری برای نوسازی هستند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: اختصاص امکانات باید براساس نیاز و محرومیت باشد و مناطقی مانند چابهار و دشتیاری که از محرومیت بالایی برخوردارند باید بیشتر مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.

احمدعلی موهبتی تصریح کرد: مسئولان برای تحصیل ۶۴ هزار دانش آموز شهرستان چابهار باید امکانات را براساس جمعیت پیش بینی کنند و سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز این منطقه را به میانگین کشوری برسانند.

وی ادامه داد: در حوزه دشتیاری و چابهار بیش از ۹۰۰ معلم کمبود است و اندک مدارس موجود این منطقه که به نصف سرانه فضای آموزشی استان و کشور نمی رسند بسیاری فرسوده و هنوز بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها انشعاب برق و آب ندارند و حتی حصارکشی نشده و فضای شاد و با نشاطی برای دانش آموزان طراحی نشده است تا خاطرات شیرین دوران مدرسه در ذهن نونهالان باقی بماند.

وی افزود: هم اینک در برخی کلاس های درس بیش از ۴۰ دانش آموز در حال تحصیلند که معلم بیشتر وقت خودش را برای حضور وغیاب آنان سپری می کند و ممکن است تا اخر سال تحصیلی معلم نتواند از همه دانش آموزان درس سوال کند.

رئیس شورای آموزش وپرورش چابهار از وجود مشکلات زیاد در حوزه آموزش وپرورش انتقاد و خاطرنشان کرد: با اعتبارات اندک دولتی و مشارکت ضعیف خیران نمی توان مشکلات فضای آموزشی و تجهیزات مدارس چابهار و دشتیاری را در مدت زمان کوتاه حل کرد.

موهبتی با بیان اینکه مجموع مدارس و کلاس های درس چابهار و دشتیاری به نصف سرانه کشوری می رسد و شهر چابهار محرومتر از روستاها است، افزود: انتظار است با همت ویژه دولت ۴۸ سانتی متر مربع سرانه فضای آموزشی شهر چابهار به ازای هر دانش آموز به بیش از پنج مترمربع برسد.

وی خواستار ورود جدی دولت برای ساخت، توسعه و تجهیز بیش از ۲ هزار کلاس درس جدید در حوزه چابهار و کنارک شد.

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.

بندر زیبای چابهار در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here