مشکلات بلوچستان از زبان نماینده سابق زاهدان در مجلس

0
869

ناصر کاشانی ضعف آموزشی، بالاترین شاخص فقر و بیکاری، بحران آب و نبود گاز را در استان از مشکلات اساسی سیستان و بلوچستان خواند

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از روچ انلاین، نماینده سابق مردم زاهدان در مجلس، بحران آب، نبود گاز لوله کشی، بالاترین شاخص فقر و بیکاری و ضعف آموزشی را از مشکلاتی خواند که مردم استان با آن دست و پنچه نرم می کنند.

ناصر کاشانی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی استان سیستان و بلوچستان طی چند سال گذشته بروز بحران آب بوده است، گفت: کشاورزان از نبود آب آسیب جدی خورده اند و خشک شدن دریاچه هامون ، ‌مهاجرت مردم و بوجود آمدن ریزگردها از جلمه آسیبهای دیگر کمبود آب در این استان است.

نماینده سابق مردم استان سیستان وبلوچستان در مجلس با اشاره به منابع آبی که بهره برداری نشده و بی جهت از دست می رود، بیان داشت: ما سالیانه مقادیر زیادی آب را از قسمتهای مرزی از دست می دهیم که قرار بود دولت برای جلوگیری از این هدررفت آب بودجه را مشخص کند اما هنوز این کار انجام نشده و کشاورزان و مردم در حالی با بی آبی روزگار خود را می گذرانند که در چند قدمی ما آبی که قابلیت استفاده را دارد هدر می رود.

کاشانی با ابراز تاسف از اینکه شهرهای حاشیه ای زاهدان آب شیرین ندارند، تصریح کرد: حتی برخی از قسمتهای زاهدان که قدمت بالایی هم داشتند تا چند سال پیش شبکه لوله کشی آب نداشتند ولی در دوره قبل با صرف حدود ۲ میلیارد تومان هزینه آنها هم از آب برخوردار شدند.

وی تاکید کرد: شاخص فقر و بیکاری دراستان سیستان وبلوچستان از همه جای کشور بالاتر است.

کاشانی با بیان اینکه در کل استان سیستان و بلوچستان که شامل ۱۹ شهرستان است تنها ایرانشهر از نعمت گاز برخوردار است، و زاهدان به عنوان تنها مرکز استانی که از نعمت گاز محروم است اظهار امیدواری کرد که زاهدان تا آخر سال دارای گاز شود.

کاشانی با بیان اینکه در صورت عدم وجود گاز نمی توان انتظار داشت صنعت و تولید در استان فعال شود، خاطر نشان کرد: در این شرایط اگر کسی بخواهد در این استان اقدام به تولید بکند هزینه تولیدش چندین برابر بالاتر می رود و به همین دلیل با امتناع سرمایه گذاران و تولید کنندگان و به تبع آن رونق بیکاری در استان مواجهیم.

نماینده سابق مردم استان سیستان و بلوچستان یکی دیگر از مشکلاتی که مردم این استان با آن دست و پنجه نرم می کنند را ضعف آموزش و پرورش خواند و گفت: سال گذشته استان سیستان و بلوچستان پایین ترین درصد قبولی را در دانشگاه های کشور داشت به طوری که رتبه آن ۳۱ بود.

کاشانی در پایان با بیان اینکه برای آموزش در دروس پایه با کمبود معلم مواجه هستیم، اظهارداشت: سال گذشته با ۳۵ درصد بازمانده از تحصیل بیشترین آمار در کل کشور نصیب استان سیستان و بلوچستان بود.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here