کوردانی یارسان بە دژی بێ ڕێزی بەو ئایینە، ڕێپێوانیان کرد

0
508

رۆژی یەکشەممە رێکەوتی ٩ی ڕەشەممە،  کوردانی یارسانی بە دژی بێ ڕێزی تاقمێکی سەر بە دەوڵەت و ئیتلاعاتی ڕژیم و هێڕش کردنە سەر تەنیا جەمخانەی کوردانی یارسانی لە شاری شائابادی غەرب لە پارێزگای کرماشان لە کوردستانی خۆرهەڵات، لە شارۆچکەی گاوارەی گۆران بۆ نارەزایەتی دەربڕین لە هەمبەر کاربەدەستانی دەوڵەتی ئیسلامی ئێران و بێ ڕێزی بەردەوام و ڕێکخراویان بە کەمینەکان و بەتایبەتی کوردانی یارسان، ڕژانە نێو شاری گاوارە و دژی هەڵسوکەوتی دەوڵەتی ئێران بەرانبەر بە کوردانی یارسان درووشمیان دا.

لەو ڕێپێوانە ناڕەزایەتییەدا، کوردانی یارسان داوایان لە ڕژیمی ئیسلامی ئێران کرد ڕوونکردنەوە بدات سەبارەت بە هێرش کردنە سەر جەمخانەی یارسانیەکان لە شاری شائاباد.

شایانی ئاماژەیە کە هەر وەک پێشتر لە هەواڵەکانی ڕۆژی کورددا هاتبوو، لە شاری شائابادی غەرب لە پارێزگای کرماشان لە کوردستانی خۆرهەڵات، رۆژی شەممە ٨ی ڕەشەممە، تاقمێک هێڕشیان کردۆتە سەر تەنیا جامخانەی ڕێڕەوانی ئایینی یارسان لەو شارە.

کۆمەڵەی ڕاوێژکاری چالاکانی مەدەنی یارسان بەو بۆنەوە ڕاگەیێندراوێکی داوەتە دەر کە بە زمانی فارسیە و لە خوارەوە وەک خۆی دێتەوە

دەقی بەیاننامەکە:

بیانیه مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در باره حوادث انتخابات اسلام آباد غرب و قصرشیرین

اول و آخر یارهم وطنان گرامی، استان کرمانشاه یکی از معدود استانهاي کشور است که شاید بیش از هر جاي دیگر ایران از تنوع فرهنگی،بلاخص تنوعات زبانی وآیینی برخورداراست. مردم این دیار به رغم نگرشها و باورهاي متفاوت در طول قرون و اعصار گذشته در کنار همدیگر و در یک همزیستی مسالمت آمیز زیسته اند و همین امر موجب شکل گیري فرهنگی غنی و ارزشمند همراه با پذیرش تنوع، تکثر و مدارا گردیده است؛ تا جایی که کرمانشاه را هندوستان ایران نامیده اند.آمیزش این مردمان تا آنجا بوده است که بطور گسترده ازدواج میان پیروان این نحله هاي فکري، امري عادي و طبیعی بوده و کمتر خانواده اي را میتوان یافت که از این قاعده مستثنی باشد.

حوادثی که در جریان انتخابات ، به ویژه در شهرستان اسلام آباد غرب و قصرشیرین روي داد و طی آن عده اي که ظاهراَ از میان هواداران کاندیداهاي برنده انتخابات بودند ، در اوج بی فرهنگی نه تنها مردم یارسان و مقدسات آنها را مورد تحقیر و توهین قرار دادند، بلکه در چند مورد به منازل برخی شهروندان حمله ور شده و فضایی از رعب و وحشت ایجاد نمودند که بی سابقه بوده است و متاسفانه اوج این اهانت ها را در شهرستان اسلام آباد غرب شاهد بودیم.اگر متانت و خویشتن داري مردم یارسان نبود و واکنش یا مقابله به مثل صورت میگرفت. نه تنها فضاي ناامنی و خشونت بر منطقه حاکم می شد، بلکه بعید نبود که به کشتار و خونریزي نیز منجر گردد و آثار و تبعات آن براي زمانی طولانی گریبانگیر شهروندان و چه بسا خانواده هایی شود که از بین یارسان و تشیع در هم آمیخته اند.

باري ، در شرایطی که خشونت و خونریزي همسایگان ما را به کام مرگ فرو برده و امنیت و آسایش را از مردم منطقه سلب نموده است، سربرآوردن پدیده شومِ داعشهاي وطنی میتواند جرقه اي بر خرمن باروتی باشد که به علت اعمال سیاستهاي تبعیض آمیز تلنبار شده است. از سویی مخاطب ما کاندیداهایی هستند که براي رسیدن به منافع و مطامع شخصی و گروهی حاضرند با اتخاذ سیاستهاي غیراخلاقی و تحریک آمیز و با بکارگیري عقب مانده ترین اقشار جامعه و تحریک احساسات مذهبی، ایلی و عشیره اي به اهداف خود برسند و خواسته یا ناخواسته منطقه را در کام دیو خشونت فرو برند.پدیده شومی که در تداوم خود تر و خشک را با هم میسوزاند و هیچ تضمینی وجود ندارد که سردمداران و مجریان این سیاست خود نیز در این چاهی که کنده اند، سقوط نکنند.

متاسفانه اعمال سیاستهاي سازمان یافته و همه جانبه علیه مردم یارسان، بسترهاي بروز این پدیده را فراهم نموده است و به آن دامن میزند. به عنوان نمونه وقتی که مردم یارسان در طول 37 سال گذشته از عمر جمهوري اسلامی، نه تنها نماینده اي در مجلس شوراي اسلامی نداشته اند، بلکه ازتمام پست هاي مدیریتی حذف شده اند، داس گزینش، جوانان آنها را از حضور در نهادها و مناصب دولتی درو کرده و اداره امور شهرهاي آنان نیز بدست مردم شیعه انجام میگردد و هیچ حقی براي اداره امور خود و تعیین سرنوشت شان نداشته و در ساختار قدرت نیز جایگاه و حامیی ندارند، طبیعی است که افراد و جریاناتی به خود اجازه دهند که هر وقت اراده کنند از دیوار کوتاه این مردم بی پناه بالا رفته و حقوق ، کرامت و شرافت آنان را لگدمال نمایند.روزي آراي آنان را نردبان ترقی خود کنند و روزي دگر آن را ابزار توهین و تحقیر قرار دهند.آیا اگر مردم یارسان این امکان را داشتند که از حق انتخاب شدن برخوردار گردند باز هم شاهد این همه توهین و تحقیر و اهانت بودیم؟!!

به افرادي که به ناحق از شانه هاي این مردم نگون بخت بر بام قدرت و ثروت و منزلت صعود کرده اند هشدار میدهیم که به هوش باشید آتشی که خود بر افروخته اید تر و خشک و خودي و غیر خودي نمیشناسد. اگر خاموشش نکنید ، چه بسا که زندگی و امنیت همه ما و شما را خاکستر کند.

به جد از سیاست گزاران جمهوري اسلامی میخواهیم که به این تبعیضها و بی عدالتی هایی که زمینه ساز تحقیر مردم یارسان شده است پایان داده و اجازه دهید که این مردم بی پناه و بی آزار با برخورداري از حق انتخاب شدن و مشارکت در اداره امور خود، به این آب و خاك احساس تعلق داشته باشند و در کنار سایر شهروندان از زندگی شرافتمندانه اي برخوردار گردند. شما نیز میدانید که مسلمانان عرب در سرزمین اشغال شده خود هم با داشتن نماینده در پارلمان در اداره امور کشورشان سهیمند.

بیانیه مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در باره حوادث انتخابات اسلام آباد غرب و قصرشیرین شما نیز میتوانید با رعایت حقوق اقلیتها سرمشق خوبی براي مدیریت در منطقه گشته و یا با تداوم سیاستهاي جاري، مقاومت عادلانه این مردم را در هم شکسته و با توسل به خشونت علیه این مردم بی دفاع و بی آزار، همان برگی را ازتاریخ به خود اختصاص دهید که حکومت عثمانی با کشتار و در به دري ارامنه به خود اختصاص دادآنگاه بشریت و تاریخ شما را نخواهد بخشید.

تا آنجا که به ما (مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان) مربوط می شود ،بدون اینکه قصد اظهار نظر و دخالت در پروسه انتخابات و انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان داشته باشیم. هیچگاه دست به خشونت نزده و نخواهیم زد و در مقاومتی قانونی، انسانی ، عادلانه و مسالمت جویانه در برابراین هجمه عظیم تبعیض و بی عدالتی خواهیم ایستاد. در عین حال تاریخ گویاي آن است که بغض ها و عقده هاي فروخفته دهها ساله روزي خواهد ترکید و هیچکس نمیتواند سمت و سو و هزینه هاي آن را پیش بینی کند.

لازم است همه ما از جریانات جاري و ساري در منطقه خاورمیانه درس بگیریم؛ زیرا آنکس که از دیگران عبرت نگرفت، سرانجام درس عبرت دیگران خواهد شد.

از تمامی یاران و همچنین انسانهاي شرافتمند غیر یارسان که از جریانات اخیر آزرده خاطر شده اند و آغوش حمایت و همبستگی به روي این مردم بی دفاع گشوده اند تقاضاي عاجزانه داریم که تمام تلاش و کوشش خود را بکار گیرند که این آتش فروزان را خاموش نموده و از هر گونه انتقام جویی و مقابله به مثل بپرهیزند و نگذارند که دوستی و همراهی صدها ساله مردم شیعه و یارسان قربانی مطامع و منافع معدود انسانهاي بی مسئولیت و فرصت طلب گردد.

از مسئولان جمهوري اسلامی نیز میخواهیم که بدون اغماض و جانبداري با آمران و عاملان این حرکتها برخورد قانونی و قاطع نمایند.

انسانهاي شرافتمند ،عقلاي قوم، بزرگان ، دانایان ،برادران اهل تشیع و تسنن و آزاداندیشان بیش از پیش دستهاي برادري مان را به سمت شما دراز کرده و صمیمانه می فشاریم. نیازمند یاري تان هستیم.

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان

10 اسفند 1394__

سه‌رنج و كۆمێنت

كۆمێنت

Leave a Reply

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.